16 Apr 2021
Îndreptar pentru comunicarea între adulţi

Multor adulți le vine foarte dificil să vorbească eficient pentru ei. De regulă, consideră că atunci când îl critică pe celălalt sau explică o situație, de mai multe ori, se fac înțeleși în relația cu un alt adult.

Iată 7 reguli utile de care puteți ține cont pentru a vă exprima eficient ca persoană adultă, în relaţia cu ceilalţi

1. Fac clarificări – nu las lucrurile nespuse, neclare pentru mine. Clarificare înseamnă, în primul rând, să exprim ceea ce SIMT (emoţia, trăirea). Exemplu: “Eu mă simt trist/ă atunci când te întorci cu spatele la mine și nu dorești să vorbești/asculți”.

2. Clarificarea va fi întotdeauna prioritară pentru mine, EU ca ADULT, nu pentru a-l convinge pe celălalt. Primul obiectiv este față de mine, de sinele meu, să fiu CONGRUENT/Ă. Adică ceea ce simt și gândesc să fie una cu ceea ce spun.

Exemplu: Dacă sunt mâhnit, nu voi începe să-mi exprim frustrarea criticându-l pe celălalt sau retrăgându-mă bosumflat și tăcut în altă cameră, ca celălalt să își dea seama și să vadă cum mă simt. Îmi voi asuma echitabil verbalizarea stării mele: “sunt mâhnit și îmi vine parcă numai să te critic. Nu știu cum altfel să fac asta.”

3. E important, când vorbesc, să știu de ce spun ceea ce spun și, mai ales ce anume doresc să înțeleagă celălalt din ceea ce îi comunic. Este răspunderea mea, a celui care vorbesc, față de sinele meu, să fiu clară, specifică cu mine.

4. Când doresc ceva, exprim ferm și civilizat părerea, nevoia respectivă. Exemplu: “Am nevoie să îmi eliberezi două rafturi până mâine dimineață”.

5. Când celălalt nu răspunde nevoilor mele, nu-i dau termene lui/ei; ci mă HOTĂRĂSC EU, pentru mine cu privire la cât timp sunt dispus/ă să existe şi să trăiesc situația astfel? Cât pot să acord spațiu în acest mod? Evaluez ceea ce e potrivit pentru mine și-mi pun mie termene, cât mai apropiate de nevoile mele. Exemplu: “Sunt dispusă pentru 3 luni să locuiești aici fără să achiți cheltuieli”.

6. Consolidarea poziției de adult în conversație. Îți întărești sănătos poziția de adult și ajuți (în cazul tău) și copilul din tine. A lua atitudine într-o situație înseamnă a-ți lua apărarea într-un mod sănătos, neacuzator și/sau invaziv față de celălalt. Indirect contribui, astfel, în anumite situații și la a ajuta copilul din tine. El e îndreptățit să simtă furie, dar dacă are un adult care se știe gestiona situaţia, care folosește raționalul și nu se lasă copleșit de emoția de respingere/abandon, atunci devine liniștit și, în timp, încrezător.

7. Evitarea exprimărilor de tip acuzator și asumarea, cu prioritate, a propriilor stări și sentimente. Vorbirea acuzatoare, arătatul cu degetul induce sentimente de vinovăție față de cealaltă persoană, iar față de sine nu lasă să se producă o creștere personală și nu lasă loc de schimbare. Există, mai degrabă, riscul de a se ajunge rapid la un conflict și de a se crea o comunicare închisă, rigidă fără soluționare. Exemplu: “X: Lasă că știu că tu ești de vină pentru ceea ce s-a întâmplat. Din cauza ta mă simt așa rău și niciodată nu ai recunoscut asta.” Y: “Dar ce am făcut? Eu niciodată nu ți-am făcut asta și, oricum, nici tu nu ești mai breaz.” Acesta este un model de comunicare disfuncțională, în care se vorbește foarte generalizat, nespecific, acuzator și unde se observă inducerea vinovăției. O descărcare de emoții fără a fi clar specificată, și în numele căreia fiecare luptă nepotrivit.

Funcțional ar fi: X: “Simt multă durere și furie față de ceea ce ai făcut și aș fi dorit să-mi spui dinainte ce se întâmplă. M-ar fi ajutat să înțeleg mai bine gândurile tale.” Y: “Și eu mă simt dezamăgită și uneori furioasă. Cred că ar fi bine să discutăm mai des despre noi doi și relația noastră.”

8. Acceptarea că mă pot simți și incomfortabil, chiar și atunci când situațiile se discută cu bune intenții. Comunicarea este pentru a ne facilita situațiile și stările, nu pentru a ne face să nu le mai simțim.

Vă doresc interacțiuni fructuoase și nu ezitați să apelați la un specialist neutru care vă poate facilita comunicarea în relații, atunci când din varii motive, subiective pentru fiecare, nu reușiți asta singuri. Specialistul este multiparțial și nu va acționa nici ca arbitru, nici ca judecător, ci va fi de partea fiecăruia.

Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie

Sursa foto:https://q.health.org.uk/

09 Apr 2021
Autoevaluarea comunicării în cuplu TEST

Vă invităm într-o scurtă incursiune către sine, cu ajutorul câtorva întrebări, pentru a conștientiza felul în care vă poziționați, în conversațiile cu partenerul de viață, cu precădere în cele pe care le considerați dificile sau care au un potențial crescut de conflict, cu mari diferențe de opinie.

Un aspect frecvent observat în interacțiunea cuplurilor este apariția inconștientă a luptei pentru putere, în care prioritară este apărarea dreptății fiecăruia. Partenerii consideră că își exprimă părerile, însă, în realitate, apără convingeri generale, prin judecăți de valoare.

O persoană care reproșează adesea celuilalt că este acuzat pe nedrept, poate, în realitate, să trăiască sentimente puternice de vinovăție și să înceapă să se apere printr-o formă nuanțată de victimizare, puternic reactivă.

Acest comportament comunicational își poate avea rădăcina în experiențe traumatice din copilăria timpurie, unde, cel mai probabil, a fost adesea criticat, nu i s-a acordat înțelegere și ascultare. O astfel de persoană va lupta să i se audă vocea. Pentru a putea să vă depășiți condiția de copil frustrat, e recomandat să vă definiți poziția emoțională comportamentală actuală, ca adult.

Am creat mai jos un scurt ghid axat în mare pe comunicarea verbală și comportamentală. Cu ajutorul lui puteţi să evidențiați câteva trăsături personale cu ajutorul cărora să conturați o imagine de sine, să extrageți concluzii, pentru ca, mai apoi, să vă gândiți la un nou mod de acțiune față de sine și, implicit, în relația cu partenerul.

Ca recomandare, scrieţi răspunsurile pe foaie și reflectați asupra lor mai mult timp dacă e nevoie. Discutați apoi cu partenerul și faceți schimb de păreri. În acelși timp, încercați să nu rămâneți la o fază de identificare, ci poziționați-vă cu bunăvoință și curiozitate față de voi înșivă și răspunsurile celuilalt.

 

1.Cu ce situație considerați că vă confruntați în momentul de față în viața dumneavoastră? Dar acum în prezent în relația din viața dumneavoastră?

2.Atunci când vă aflați într-o discuție, cum alegeți, ca adult, să vă exprimați diferențele de opinie? Descrieți în termeni explicativi!

3.Care vă sunt criteriile după care oferiți un răspuns partenerului dvs. de dialog? (Cu ce scop spuneți ceea ce-i spuneți? Ce urmăriți să obțineți?)

4.Ce gesturi ați observat că faceți? Descrieți-vă comportamentul și gestica!

5.Care vă este tonul vocii în comunicarea cu partenerul?

6.Cum vă dați seama că este nevoie să modelați/îmbunătățiți sau să schimbați un comportament sau atitudine a dumneavoastră?

7.Ce perioadă tranzitați în viața dumneavoastră personală? În ce moment al vieții considerați că vă aflați?

8.Cine credeți că vă ajută cel mai mult să tranzitați această perioadă? Specificați cum?

9.Cum vă imaginați că apar schimbările pe care vi le doriți în viața dumneavoastră personală? Faceți o scurtă descriere!

10.Cine considerați că nu ar trebui să intervină atunci când doriți să acționați în sensul schimbării? (sau al optimizării/îmbunătățirii situației. Fiți cât mai specific și personal!)

 

Continuați următoarele începuturi de fraze cu ceea ce vă vine prima dată în minte:

 

Consider că certurile/dezacordurile vor continua dacă EU……………….

Consider că certurile/dezacordurile ar continua dacă EA/EL …

Consider că dezacordurile/certurile s-ar diminua dacă EU ..……………..

Consider că dezacordurile s-ar diminua dacă EA/EL …………………..

Uneori partenerului îi este dificil cu mine, pentru că Eu……… ………

Cel mai bun lucru la mine într-o relație este…………………………..

 

Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie

09 Mar 2021
Efectele negative ale pedepselor

În şedinţele noastre de psihoterapie, cu familiile, întâlnim deseori părinți cu copii mici, foarte dispuşi să aplice diverse forme de disciplină pentru a obține “echilibrul și armonia” de care au nevoie în casă.

Pentru cei interesați deja de acest subiect, este posibil să nu mai fie o noutate ceea ce vă voi spune în rândurile următoare, însă pentru o parte dintre cititori, reamintirea  acestor lucruri, chiar şi atunci când o situație este “fierbinte”, nu strică deloc.

Perioada cea mai critică, pentru o familie, este stadiul trecerii de la cuplul marital la familia cu copii mici. Mă refer la copiii de vârstă preșcolară (între 1-5 ani) și, mai ales, la perioada dintre 2 şi 4 ani.

Aceste praguri de vârstă provoacă mult o familie aflată la început de drum. Părinţii caută, aproape permanent, resurse interioare pentru a învăţa să se susțină reciproc în noul rol, să formeze reguli, să învețe cum și când să le schimbe, cum și când e nevoie să intervină. A observa nevoile unei noi ființe umane și a conștientiza cum să acţionezi, nu este deloc o treabă ușoară pentru mulți părinți.

Pentru majoritatea noilor părinţi, se redeschid vechi cărări emoționale, tipare ce s-au format în copilăria timpurie și care, foarte posibil să fi lăsat urme negative adânci.

  • Pedepsele sunt o formă nesănătoasă de intervenție, atât pentru relație, cât, mai ales pentru învățarea responsabilității de către copil. Copilul va înmagazina din interacțiune, mai întâi de toate, emoția, în acest caz, vinovăția. Ca atare, ei pot ajunge, în viitor, să repete acțiunile fără să învețe, în realitate, nimic sau vor evita să mai încerce să se avânte în acțiuni noi. Ca adulți, mai târziu, în viață vor avea şi ei tendința, fie să nu își asume lucruri, fie să pedepsească pe cei din jur.
  • Emoțiile vor fi cele care vor însoți mereu acțiunile. Memoria are funcție afectivă, iar copilul își va aminti starea emoțională din situațiile trăite și nu evenimentele în sine. Astfel, că un copil va reține teama, frica trăită și i se va supune emoțional ei. Din acest motiv, mulți copii nu schimbă nimic în comportament, pentru că, faptic nu au dobândit comportamente sănătoase. În astfel de cazuri, comportamentul, fie se menține, fie se accentuează. Și pentru copil contează cum se simte părintele în contactul cu el. De aceea împrumută emoția lui, îl crede, e validă.
  • Pedepsele declanșează profund sentimentul de rușine, făcând copilul să se considere o ființă rea; cu atât mai mult, dacă unii părinți și verbalizează asta: “De ce ești rău și îi verși farfuria cu mâncare surorii tale?” La auzul unor astfel de cuvinte, băiatul e posibil să continue, mai insistent, să facă asta sau umilit şi rușinat fiind, să gândească că sora lui mai mică e mereu cea prețioasă și protejată, iar el e mereu “dator să fie cuminte”. Poate că va crede că cei mici sunt scutiți de orice consecință și atunci frustrarea crește mai mult  și există posibilitatea repetări comportamentului.
  • Un alt aspect ce se desprinde prin pedeapsă, este acela că, părinții epuizați de gândul că trebuie să aibă imediat un rezultat comportamental, insistă și repetă acțiuni care nu coincid cu așteptările și dorințele lor. E important să vă gândiți a cui este problema cu care vă confruntați în acel moment? A mea sau a copilului? Cum îmi doresc să mă perceapă copilul? Ce doresc să deprindă din atitudinea mea?

E foarte solicitant, uneori, să fii părinte, însă felul în care trăiți voi propriile emoții, ca părinți, e mai important pe termen lung decât rezultatul în sine pe care doriţi să-l obțineți. Încercați să vă dezvoltați, ca resursă, autoobservația și să vedeți ce acțiune alegeți să legați de gândurile voastre.

  • Majoritatea părinților pedepsesc pentru că simt frustrare profundă, furie chiar, iar la nivel cognitive, gândesc că nu e bine sau nu trebuie să fii furios. E bine și una și cealaltă. Dar dacă tu ai fost pedepsit pentru emoțiile tale, pus la colț cu mâinile sus când ai greșit, îți va veni greu să nu te reverși pe copil, când eşti părinte, la rândul tău. Ceea ce simți va domina, în multe situaţii, ceea ce gândești.

Eu le spun părinților și clienților mei să se încreadă în judecata și sentimentele lor, să nu meargă prea mult în supraanaliză, cum nu e bine să fii ignorant. Îi sfătuiesc să adauge și să optimizeze reacţiile, conform nevoilor lor.

Dacă prin ceea ce am exemplificat mai sus se produce o contradicție, șansa ca părintele să se reverse peste copil e mare. Dar dacă înțeleg, ca adult și părinte, că și eu am dreptul să simt furie, atunci nu devin agresiv, nu ajung să țip constant, să plesnesc și să fiu nemulțumit. Copiii învață tot de acasă despre furie. Ideea e să nu fii agresiv și ostil când simți multă furie. Adulții anxioși caută mereu validare și confirmare exact ca și un copil insecurizat emoțional.

  • Încă un efect negativ al pedepselor este că prin ele se pierde încrederea și părinții nu mai au, în timp, autoritate. Copiii au comportamente nedorite accentuate fiindcă nu se simt în siguranță cu părintele lor anxios, neputincios. El va avea diferite ieşiri violemte (crize) și se va opune, se va răzvrăti, destul de des.

Ce puteți face ca adulți pentru a înlocui pedepsele?

-dezvoltați-vă capacitatea de autoobservare a propriilor stări și emoții: Ce simt acum când copilul meu urlă în magazin? (poate furie, neputință, surprindere..etc.)

-validați, în general, orice tip de emoție și criticați mai puțin un anume comportament: Cred că ești obosit sau poate ți-a fost dor de mama azi la grădiniță, de aceea mă tot ciupești.

-dezvăluiți copilului și emoția voastră:

Și mama se simte furioasă când nu ești dispus/ă să mă asculți. Cum ai dori să procedăm? Alegi să hotărăsc eu sau tu?

-apreciați și evaluați cum doriți să vă faceți cunoscut în relația voastră cu copilul? Ce fel de persoană vă doriţi să fiţi în memoria copilului, peste câţiva ani?

-încercați să trăiți cât mai natural emoțiile intense. Acest lucru se poate întâmpla numai prin repetare și expunere emoțională, nu va veni “din oficiu”.

Desigur, tot ce am menţionat anterior, poate fi continuat cu multe alte idei, pe care vi le puteți nota după lecturarea acestui articol. Nu vă fie teamă să trăiți și să simțiți. Un educator bun e cel care transmite o stare, nu doar cel care dă cele mai bune informații și e axat doar pe rezultate. Copiii iubesc adultul cooperant, dar ferm și stabil!

Valentina Şimon

Sursă foto: www.creativechild.com

16 Feb 2021
Terapie la vârsta a treia – Bine e şi mai târziu decât niciodată

Vă invit să parcurgeţi o bucată de dialog nefiltrată din cabinetul de psihoterapie. O persoană trecută de 75 de ani, care a avut disponibilitatea de a se autoanaliza, de a se înţelege pe sine din perspectiva profesionistului. În acest caz, familia de origine a jucat un rol important. Fiul a înţeles că ceea ce tatăl său manifestă poate avea şi alte cauze, nu doar patologice. Aşadar, cu deschidere a căutat o nouă cale de soluţionare.

 

-Bună ziua. Pentru ce știți dumneavoastră că ați venit azi aici, la cabinet?

-Păi, oarecum, nu știu. Mă enervez foarte repede și mi se face rău. Am și probleme cardiace. Mă stresez din nimica toată.

-În ce situații ați observat că vă stresați din nimica toată?

-Se întâmplă dacă nu îmi convine ceva, într-o discuție cu cineva, așa din senin sau dacă vreau să fac ceva anume și nu îmi iese. Pur și simplu mă stresez.

-Ce simțiți când spuneți că vă stresați?

-Mă doare capul.

-Înțeleg, asta la nivel organic, dar emoțional sau sufletește ce stare trăiți?

-Am, de fapt, niște gânduri legate de neputinţa ea, că nu mai pot să fac ce vreau să fac, că nu mai reușesc cum reușeam înainte. Știți, am avut un cal la care țineam foarte mult. Și îmi lipsește. S-a îmbolnăvit și a trebuit să-l dau.

(Proiectarea inconştientă a temerii de pierdere și insecuritate emoțională cauzată de neputință în fața bolii. Este vorba despre un domn diagnosticat cu cancer, în urmă cu patru ani. Apoi mai intervine pierderea atașamentului faţă de ceva îndrăgit la care s-a adăugat, ca factor declanșator, situația epidemiologică din ultimul an…constrângere, neputință în fața sorții).

……………………………………………………………………………………

-Când spuneți că vă enervați, ce altceva mai simțiți?

-Nu știu exact, ceva fizic, intens. Până acum, de-a lungul vieții, nu m-a mai întrebat nimeni ce am simțit, legat de emoții. Nu sunt obișnuit să fac repede o astfel de analiză. Trebuie să stau să mă gândesc la sens când îmi puneți întrebări şi, parcă și uit. Nu știu dacă e de la medicamente sau din alte cauze.

-Cum vă face să vă simțiți faptul că sunteți nevoit să luați multe medicamente?

-Mă gândesc, dacă nu aș mai lua, oare cum ar fi? Ce s-ar întâmpla?

(uneori, în mecanismele defensive (de apărare), inconștiente, omul întrebat ce simte, spune ce gândește. Întrebat ce crede, spune ce ar dori.)

-Cred că munca psihică e mai grea decât cea fizică. Care sunt gândurile care nu vă dau pace?

-Mă gândesc la viață, familie, să fie nepoții bine, să îi văd mari…viața de zi cu zi.

………………………………………………………………………………………

-Faptul că ați fost nevoit să renunțați la mai multe lucruri, cum vă influențează viața?

-Obișnuința, mă doare capul.

-Când apare durerea de cap?

-Îmi e mereu frig, nu beau apă suficient. (evitare inconștientă a răspunsului). Mă gândesc de ce sunt așa prost și îmi pun astfel de gânduri într-o parte (povestește de o altă situație medicală ce-l îngrijorează. I se umezesc ochii și-l fac conștient de acest lucru.)

-Ce se întâmplă acum în dumneavoastră? Observ că ochii vă sunt umezi.

-Când mă gândesc la ele, la gândurile mele, mă întreb dacă nu cumva mă fac de râs. Eu, tot mereu, pun răul în față.

(Tiparele anxioase. O persoană anxioasă are nevoie de control, să știe că poate controla dinainte, să se asigure în avans despre cum vor fi lucrurile)

-Ce simțiți când puneți răul în față mai întâi?

-Parcă nu primesc aer și aici, în piept, îmi apar dureri (somatizare)

 

Posibil ca citind dialogul de mai sus să gândiţi că lucrurile nu au sens, că nu duc clar, într-o direcţie şi că nu se înţelege mare lucru din ceea ce omul doreşte să spună. Ei bine, acest aspect e frecvent întâlnit în cabinetul unui psihoterapeut.

Oamenii, chiar şi aceia cu bune intenţii, nu îşi dau, de regulă, seama cum exprimă ceea ce doresc să comunice, care le sunt modelele de interacţiune şi tiparele de comunicare;  nu doar cu ceilalţi, ci, mai ales, cu sine. De aici pleacă inflamarea emoţională, în multe dintre situaţii. Felul în care noi ne trăim viaţa interioară îşi pune amprenta, atât în cognitiv, cât şi în emoţional şi organic. Atunci când tiparele devin rigide, repetitive, evitante timp îndelungat, apar şi manifestări la nivel organic; uneori ca somatizare (adică se resimte intens un factor organic fără a exista un diagnostic sau o afecţiune organică reală), alteori apare psihosomatizarea care indică deja o afecţiune organică pe fond emoţional, cum este hipertensiunea arterială, diabetul, ulcerul, gastrita s.a.m.d.).

Valentina Şimon, psiholog sistemic cuplu şi familie

Sursa foto: www.integratedhealthclinic.com

10 Feb 2021
Legătura dintre teama copilei şi furia mamei

Legătura dintre teama copilei şi furia mamei

10/02/2021

Preadolescenţa e vârsta la care fetele încep să se identifice cu mamele, iar băieţii cu taţii, din punct de vedere feminin şi masculin. Modul în care ne expunem propriile trăiri, ca femei şi bărbaţi, din rolul parental, influenţează felul emoţional în care copiii noştri vor relaţiona ca viitori parteneri, şi nu numai.
Şi, am început să îi pun întrebările fireşti,în astfel de situaţii. Răspunsurile au urmat firesc.
-Cu ce gând ai venit la psihoterapie azi?
-Sunt sigură că mă va ajuta și, la sfârșitul ședinței, va fi mai frumos pentru mine. Știu asta pentru că am nevoie să scot din mine niște lucruri care simt că în fața familiei îmi e greu să o fac.
-Care ar fi acele lucruri pe care dorești să le spui?
-Îmi e frică de multe ori de mama când urlă la mine. Mie nu îmi place să urle cineva la mine. Odată m-a luat tare de o mână și m-a dus după ea până în bucătărie. M-am speriat foarte tare.,,
……………………………………………………
-I-ai spus mamei vreodată cum te-ai simțit?
-I-am spus că îmi e frică de ea, că m-am simțit foarte prost.
-Mai era cineva de față?
…………………………………………………….
-Da. Frații mei.
-Și ei cum au reacționat?
-I-au zis să nu mai țipe.
-Mmm….înțeleg. Când mama ridică tonul, cu toții simțiți frică (validarea emoțiilor de către terapeut). Cum crezi că ar fi pentru tine dacă mama ar exprima ce anume simte ea, în aceea situație, pe lângă tonul vocii ei?
-M-ar ajuta și pe mine să înțeleg și să rezolv poate și eu niște lucruri la mine.
(Exprimarea emoțiilor cu ajutorul comunicării verbale și punerea lor în prim plan, ajută la apariția schimbării și la producerea unui nou status quo).
-Ce îmi place la mama, e că vine să își ceară scuze și apoi să vorbească cu mine.
(E important ca părinții să își conștientizeze comportamentele, dar mai ales efectele asupra copiilor și să discute despre ele. Nu pentru a justifica, ci pentru a se observa și valida asumarea. cum arată ea ca acțiuni într-un proces emoțional).
-Și cand își cere scuze, tu ce simți?
-Speranță, mă gândesc că poate nu va mai face.
-Și când se repetă?
-Ajungem din nou acolo jos. Eu le spun părinților că la noi acasă se urlă.
-De ce crezi că obișnuiește mama să urle?
-Poate facem noi ceva ce nu e pe placul ei. Şi eu mă enervez de multe ori și urlu ca mama.
-I-ai zis mamei asta?
-Nu, nu i-am spus.
-Ce crezi că ar spune dacă ar auzi? Cu cine crezi tu că seamănă mama când urlă? Crezi a luat de undeva asta, urlatul ăsta?
…………………………………………
-Păi, cred că de la mătușa, în ambele cazuri.
(Influența transgenerațională intervine în mecanismele familie extinse, devenim purtători și influențăm fără a ne da seama că ceea ce manifestăm asupra copiilor, nu are totdeauna legătură cu ei).
Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie
21 Jan 2021
Abuzurile părinţilor, vii în memoria copiilor – Cazuri reale. Studiu realizat de Simon Institute

În cadrul Simon Institute, al cărui membru fondator sunt, împreună cu sora mea Eleonora Toma, am pornit, în 2020, un studiu de cercetare axat pe relaţia copil adult-părinte. Acest studiu are câteva direcţii şi se bazează pe mai multe procese de observare. Odată cu obiectivul principal (ce va fi dezvăluit peste câteva luni), au ieşit în evidenţă tipurile de abuz manifestate conştient sau inconştient, de către părinte, asupra copiilor. Autonomia unui copil de a lua o decizie pentru sine sau în raport cu părintele şi o anumită situaţiede abuz, este, de cele mai multe ori, nulă, absent absenta cu desăvârşire. De aceea comportamentul adultului e considerat abuz chiar şi atunci când, de exemplu, nu este manifestat în mod fizic.

Când vorbim de relațiile cu părinții, lucrurile nu sunt chiar simple pentru toată lumea și putem descoperi, ca specialiști, în urma relatărilor clienților noștri, că există o serie de situaţii dificile și conflictuale între părinți și copiii lor. Chiar și atunci când copiii devin adulți, anumite traume vechi își mențin impactul sau mai rămân situații conflictuale nerezolvate şi purtate de-a lungul timpului, prin viaţă. Acestea activează în interiorul persoanei, răni mutuale, invizibile și vii.

Totuși, în unele cazuri, copiii crescuți adulți au reușit să treacă dincolo de granițele emoționale ale traumelor și să creeze/găsească o stare cât mai apropiată de un echilibru emoțional, să vindece; să creeze un nou proces personal, interior, prin care să meargă mai departe în viață.

În decursul anului 2020, la Simon Institute of Psychology and Psychotherapy am realizat, alături de doi colegi psihoterapuți de familie, profesori universitari, în Israel şi Olanda, un studiu pe procesul de iertare dintre copiii deveniți adulți și părinții lor.

În acest articol – studiu de caz, mă voi concentra, cu precădere pe tipurile de răni emoționale ce se pot petrece şi acumula, de-a lungul copilăriei sau adolescenței, în relația copii-părinți.

Persoanele pe care le-am intervievat m-au impresionat prin puterea și dorința lor de a vedea lucrurile diferit, dar şi prin felul în care au căutat, neîntrerupt, soluţii de a relaționa cu părinții lor, de a le căuta aprecierea și atenția, dincolo de greutățile relational-emoționale pe care le întâmpinau.

Dispoziția copiilor la loialitate, faţă de familia de origine, e puternic dovedită prin însăși asumarea suferințelor ce se petrec în procesul afectiv atunci când părintele, prin autoritatea sa, devine abuziv la nivel psiho-emoțional. Faptul că, în mod repetat copiii își cred părinții, indiferent de ce altceva se mai petrece în context, arată credința afectivă. În astfel de situaţii, nu mă refer la credință în sensul religios, ci la faptul că un copil are nevoie să-și creadă părintele necondiționat, indiferent de ce anume ar înfăptui el pentru a-și forma sisteme viitoare de valori pentru dezvoltarea unor tipare de comunicare și relaționare, pentru mai târziu, în viață, inclusiv față de propria sa ființă.

Studiul nostru arată că, cei mai mulți copii au fost afectați de relația cu ambii părinți. Puține au fost cazurile în care doar unul dintre ei a adus atingeri emoționale abuzive în relația cu copiii. Am ales să vă prezint, în rândurile următoare, o parte dintre cele mai întâlnite răni produse conștient sau inconștient, de către părinți, în relațiile cu copiii lor și câteva exemple despre cum relația maritală disfuncțională a părinților poate avea efecte grave asupra copiilor.

  1. Forme și manifestări generale emoțional-comportamentale abuzive întâlnite în relația părinților cu copiii lor:

– conflictele din relația maritală a părinților, certurile dintre părinți au expus copilul/copiii în mod direct unui stres emoțional major;

– certurile frecvente intense cu unul dintre părinți sau cu fiecare în parte;

– invalidarea emoțiilor și stilul autoritar, rigid de relaționare al cel puțin unuia dintre părinți;

– lipsa de atenție și dezinteresul față de stările și părerile copiilor;

– consumul abuziv de alcool (preponderent din partea tatălui) care degenera adesea în abuzuri fizice și verbale, înjurături, jigniri sau amenințări;

– abuzurile la adresa sexualității, în special în cazul fetelor.

Componenta sexuală este des întâlnită sub formă de jigniri, amenințări și atac la persoană care umbresc dezvoltarea sănătoasă a fiicelor. Studiul a arătat că acest tip de situații sunt evidente la vârsta adolescenței.

I – 40 de ani

,,Aveam 15 ani și îmi aduc aminte de certurile părinților mei și de momentele în care tata consuma excesiv alcool. După ce termina să se certe cu mama, mă lua pe mine la rost, mă înjura și mă bătea. Subiectul discuției era sex-rolul meu ca viitoare femeie. Mă făcea curvă și îmi spunea că trebuie să fiu virgină, să am grijă de bărbat și de copil, iar restul nu mai contează. Când auzeam, cel mai des mă înfuriam. Apoi, mă simțeam trădată și păcălită de tata; respinsă și disprețuită de el și simţeam o mare durere sufletească. Tocmai eu, fata lui tata, eram privită aşa. Mă întrebam pentru ce mă ține la școală dacă el vedea că trebuia să fiu doar virgină și gospodină.,,

C- 50 de ani

,,Părinții mei erau inconsecvenți în apropierea lor emoțională față de mine. Se certau des și, uneori degenera cu violență fizică asupra mamei. Frica era cea mai mare povară. Nu dormeam nopțile până când nu știam că tata e acasă în pat și dormea. Avea mereu o privire înghețată și nu știam niciodată ce avea să urmeze. Mama nu mă lua niciodată în brațe să mă liniștească, nu se apropia fizic de mine, iar eu sufeream teribil din cauza asta. Mama era total absentă emoțional. Pe tata îl uram noaptea, îmi doream să moară, iar a doua zi parcă era alt om și, oarecum, îl iertam. Am dezvoltat multe simptome, în aceea vreme, pentru mulți ani. Am fost diagnosticată cu scleroză multiplă, până la atacuri de panică în timpul somnului, stări nocturne de sufocare și crize epileptice.

  1. Forme des înâlnite – violență domestică și atragerea (triangularea ca termen de specialitate) copiilor în conflictul dintre părinți:

– violență fizică și verbală, agresivitate sub toate formele ei;

– critică exagerată și inducerea sentimentului de vinovăție;

– pedepsirea fizică

– triangularea în conflictul marital, al părinților, atragerea a cel puțin unuia dintre frați, acolo unde sunt mai mulți copii. Lupta pentru putere dintre adulți prin plângerea problemelor unuia dintre copii;

– poziționarea unuia dintre copii ca și partener emoțional, în special în cazul fetelor de către mame, ce le împovărează, transformându-le în confidentul lor. Fiica devine astfel substitut al partenerului, în lipsa conexiunii emoționale cu acesta.

AA:

,, De 14 ani aleg să nu mai vorbesc cu tatăl meu, după ce părinții mei au divorţat. O adoram pe mama, mai ales pentru siguranţa pe care o emana şi pentru puterea ei. Eu am fost cea care i-am spus să divorțeze, eu am fost cea căreia îi povestea toate detaliile intime trăite cu viitorii parteneri. Mă simțeam bine, ca un adult, deși devenea obositor, uneori când trebuia s-o alin, în toiul nopţii şi plângeam de mila ei, pentru că tatăl meu îi distrugea viața. Mi-am urât tatăl și le-am interzis tuturor să-l pomenească. Din cauza temperamentului mamei, orice situaţie de stres, era ușor şi rapid transformată în conflict între mine și mama mea. Am fost bătută până la vârsta de 17 ani ”.

A.B.

,,Am avut o relație foarte strânsă cu tatăl meu de care eram dependentă emotional. L-am iubit și l-am admirat foarte mult și am simțit că el este tot ceea ce am. Am luptat mult pentru dragostea și aprecierea lui, deoarece am crezut că fără ele sunt singură și în pericol. După un atac de cord, la vârsta de 39 de ani, i s-a spus că mai are doar 5 ani de trăit. A trecut prin stări foarte dificile (depresie, nevroză, nu știu). A început să bea mult și asta a fost foarte periculos pentru sănătatea lui, dar și pentru noi. Pentru mine a fost de nesuportat și încercam cu disperare să găsesc un sens pentru tot ceea ce trăiam şi eu şi el și să-l iubesc, în același timp. Se omora treptat. Cu fiecare zi ce trecea, se transforma în ceva ce nu cunoscusem până atunci. A fost agresiv şi extrem de dramatic, pentru noi.”

  1. Forme particulare petrecute indirect înspre sau față de copil:

– Suicidul sau dispariția bruscă prin moarte. Dispariția bruscă a unui părinte prin moarte naturală sau suicid aduce foarte multă furie și îndoială în sufletul unui copil. Sentimentul acut de abandon și faptul că rămân multe situații neclarificate, nespuse, chiar crearea senzației de secret, mai ales atunci când copii au avut o vârstă fragedă la moartea părintelui și nu i s-a adus la cunoștință modul în care s-a petrecut decesul.

Copiii percep stările adulților create în jurul unui subiect considerat secret, fie din cauza durerii neprocesate, fie pentru că ar putea fi vorba despre ceva rușinos. Și în astfel de situaţii, clienții ne descriu prin ce au trecut și cum au resimțit asta, din partea celui plecat și a celor din jur.

M.P.

,,Partea negativă a fost suferința mamei, de-a lungul vieții ei, dar și relația mea cu mama. Îmi amintesc că părinţii mei se luptau mereu, certându-se despre ceva. Mama plângea și tatăl meu bea mult, în acea perioadă. După un timp, mama nu a mai rezistat și, când aveam mai mult nevoie de ea, a decis să îşi curme viaţa. Eram foarte supărată pe toți cei apropiați și, în același timp, mă învinovăţeam că nu i-am fost destul de aproape.,,

R.C.

,,Partea rea a relației cu tatăl meu a fost că el s-a sinucis. A întâmpinat unele probleme la locul de muncă și a început să-și imagineze că se află într-un mare pericol. Era atât de îngrozit, încât singura cale de ieșire, văzută de el, era să-și pună capăt zilelor. Eu aveam 2,8 ani, fratele meu 1,9 ani, iar mama mea 24. Nu-mi amintesc impactul pe care l-a avut moartea lui, asupra celorlalţi, dar gândindu-mă în urmă, pot spune că, pentru mine, a fost unul emoțional imens. Parcă aveam un stigmat. Aveam impresia că toată lumea știe ceva oribil legat de mine. Mi-a fost prea frică să întreb ceva. Unii copii mi-au spus că tatăl meu s-a sinucis și îmi amintesc că eu am tăcut, am vrut să dispar, pentru a evita confruntarea cu disconfortul. În timp, acest lucru m-a condus la sentimente de rușine, „ceva nu este în regulă cu mine”. M-am izolat de oameni, fiind introvertită, am simţit furie.,,

  1. Ignorarea nevoilor de bază și neasumarea responsabilității față de propria persoană:

– părinții care au așteptări mari din partea copiilor, o presiune majoră care poate duce la conflict;

– lipsa emoțiilor – părinții care nu sunt implicați în viaţa copiilor lor, ci lipsesc mult de acasă, beau mult, creează impresia că adulții nu își asumă responsabilitatea pentru propriile vieți și ignoră nevoile familiei, nu pot controla și asigura îngrijirea copiilor;

– minciuna, ocolirea adevărului.

Acest comportament ne duce la pasul următor, explorarea sentimentelor copiilor. Care au fost rănile lor emoționale și consecinţele care au derivat din nevoia de a îndura, de a suporta?

  1. Forme de impact și consecințe emoționale resimțite de către copii: Frica, vinovăția, izolarea, nesiguranța emoțională, dezgustul, abandonul, senzația de lipsă de valoare, stigmatul, stima de sine scăzută, îndoielile, secretele și minciunile.

M.G 50:

„Amintirile mele despre părinții mei, până la vârsta de 6 ani, au fost că se certau constant. Întrucât casa părinților mei și casa bunicilor mei erau una lângă alta, practic, pe aceeași proprietate, am fugit de multe ori, căutând refugiu peste noapte, la bunici. Așadar, într-un fel m-am ferit de disfuncționalitatea lor și am crescut mai ales la bunicii mei. După ce am împlinit 6 ani, mama a vizitat Germania și apoi a decis să nu se mai întoarcă. Până la 12 ani, nu am mai văzut-o. Tatăl meu era beat, în majoritatea serilor, după ce venea de la serviciu şi interacţionam puţin cu el, eram totdeauna distanţi unul faţă de celălalt. Nu-mi amintesc să-mi fi arătat vreodată afecțiune, de niciun fel. L-am întrebat, mult mai târziu, de ce a procedat aşa și mi-a spus că a vrut să facă bărbat din mine. Prima dată când m-a îmbrățișat a fost când aveam 22-23 de ani. Nu a avut niciodată încredere în mine sau în oricine altcineva (mi-am dat seama de asta, mult mai târziu). Mi-am amintit momentul în care m-am îndepărtat de el; când m-a făcut mincinos. Probabil că aveam 7 sau 8 ani. Sentimentul de respingere mi-a rămas până în ziua de azi. Caracterul său era foarte dur şi nu făcea compromisuri. Era narcisist, cu o profundă ură înrădăcinată în el. Îmi amintesc ultima dată când am jucat Back Gammon cu el, a pierdut foarte mult şi mi-a spus că trişez. Nu-mi puteam imagina că un tată poate fi atât de competitiv cu propriul său fiu, până la a-l numi trişor. Pe de altă parte, se străduia întotdeauna să câștige bani și să ne asigure viitorul. M-a susținut financiar și mi-a plătit integral școala. Era studios, inteligent și determinat. Chiar dacă nu știa cu adevărat sau nu voia să recunoască, cred că era un om de familie.”

 

M.M. 42 ani:

,,Cel mai mult m-a afectat lipsa de sinceritate și faptul ca părinţii mei îmi transmiteau un lucru verbal, într-un fel și nonverbal simțeam că situaţia era alta. Simţeam la fel din partea fiecăruia din cei trei părinți. Tatăl meu natural era învățător, iar noi locuiam în apropierea școlii. Când eram la clasa, tatăl meu mă chema mereu lângă el și își împărțea mâncarea cu mine, se juca cu mine mai mult decât cu ceilalți copii, mă ținea în brațe și mi-am dat seama că ceva este diferit acolo. Când bea uneori îmi spunea că eu sunt fata lui, dar când mergeam acasă și puneam întrebări despre asta, toată lumea nega. Apoi când tatăl meu natural era treaz, și el nega cele spuse anterior. M-a afectat cel mai mult incertitudinea și neasumarea venite din partea mamei. Nici măcar în ultima clipă de viaţă nu a fost dispusă să recunoască adevărul. La 15 ani i-am cerut mamei să îmi facă analize medicale, să aflu adevărul și mama mea s-a speriat foarte tare. Faptul că adulții au procedat așa, a trezit în mine foarte multă neîncredere care m-a urmărit mult timp în viață. Mai întâi, tatăl meu natural a murit când eu eram în clasa a 9-a. A fost dureros și evident că mama suferea foarte mult, iar eu am simțit că am pierdut marea şansă la adevăr, dar şi pe cineva drag. Am trăit multă dezamăgire. Soţul mamei nu m-a respins niciodată şi mi-a dat senzația că orice ar fi, el e acolo, lângă mine, dar niciodată nu a zis direct, explicit că eu sunt sau nu a lui. Uneori îi vedeam în ochi frica de a nu ne pierde pe mine și pe mama. Şi el bea și se certa cu mama. Când a murit, în 2004, am simțit că am pierdut cea mai valoroasă sursă de validare. Tata (soţul mamei) a avut tumoră pe creier. Apoi, mama a murit în 2018, de Alzheimer. Cumva, parcă, a făcut asta ca să uite tot. M-am simțit foarte mult timp singură și dacă nu am putut să mă bazez pe capacitatea lor de a spune adevărul, atunci am luat tot ce era negativ, din exterior, de la ceilalți. Credeam tot ce mi se spunea; că sunt proastă şi urâtă. Intrasem în mecanismul de a face cât mai mult pentru ceilalți să mă vadă, să îi mulțumesc și, astfel, mă validam și eu. Însă eu tot nu știam cine sînt. M-am simțit mult timp vinovată, eram și furioasă, dar niciodată nu am fost capabilă să îmi exprim furia. Mă durea ficatul, coloana şi aveam probleme cardiace. Cred că am conștientizat mai mult problemele mele și pentru că ei nu mai erau în viaţă.,,

OM,40:

,,Tatăl meu a devenit alcoolic în timp, dar și violent, uneori, mai ales când am ajuns la vârsta  adolescenţei, acum 25 de ani. În copilăria mea, până la 10 ani, el bea mult, lipsea mult de acasă, înșelând-o pe mama (am aflat mai târziu). Uneori, trebuia să meargă noaptea să-l aducă din diferite baruri sau locuri și trebuia să mă ia cu ea. Eram prea mică să rămân singură acasă sau cu fratele meu mai mare. Unul dintre cele mai traumatizante evenimente pe care mi le amintesc a fost când, în timp ce o lovea pe mama, am pășit între ei, iar el ne-a împins pe amândoi peste masă și am căzut. Plângeam şi eu şi mama și a fost foarte umilitor. Dar, la acea vreme, tot ce simțeam era mânie, furie și dezgust. După ce am plecat de acasă a plecat şi el pentru a se muta cu o altă femeie. Mânia mi-a scăzut și, din păcate, am putut să-l iert abia după ce a murit. În ansamblu, ceea ce s-a întâmplat a fost dureros. L-am iertat și nu aș fi putut continua cu viața mea dacă nu aș fi făcut asta, acum 9 ani. Nu știam atunci că se întâmplă asta, dar după un an sau doi am început să-mi dau seama că aveam nevoie să înțeleg, să procesez, să fac pace. Am realizat de unde îmi venea respectul scăzut de sine, mi-am dat seama cum căutam în permanență atenție şi eram foarte geloasă, mai ales în primii 10 ani de relaţie. Mi-am dat seama că primul bărbat care te iubește ca fată și apoi ca femeie, este tatăl tău. Când îți este dor de dragostea respectivă, nu știi cum trebuie să fii iubit, cât de mult valorezi și oricât ar încerca celălalt părinte să compenseze cu dragostea lui, ceva încă lipsește. La înmormântarea lui, acum 9 ani, cealaltă femeie a venit cu fiica ei. Ea avea 12 ani, eu 31 de ani. Eram cu cei doi copii ai mei. Nu a fost confortabil pentru mine și fratele meu să îi vedem acolo, dar am crezut că este corect. A fost greu când am văzut-o pe fata aceea, pe care a crescut-o tata de când avea 3 ani, a dus-o la grădiniță, la școală, în parc, au trăit momente pe care mi-aș fi dorit să le fi trăit cu mine. Ea plângea și mi-a părut rău pentru ea, iar apoi am plans şi eu întrebându-mă unde am greşit. Cred că a fost momentul în care mi-am dat seama că și el ar fi putut fi tată. Probabil că nu eram familia potrivită pentru el, deoarece părinții mei nu au avut niciodată dreptate unul pentru celălalt. A fost momentul în care a început procesul iertării.”

În cazurile în care părinţii au rămas împreună “până când moartea ne va despărţi” sau au ales varianta unui divorţ după mult timp, rănile au fost resimţite de copii, până târziu, chiar şi după adolescenţă şi începutul vieţii de adult tânăr.

În fazele următoare ale studiului, pe care le vom publica, veţi putea afla, printre altele, că procesarea acestor răni, vindecarea emoţională şi iertarea lor a intevenit pentru fiecare respondent al studiului nostru, destul de târziu în viaţă; cu precădere în faza mijlocie a vieţii de adult tânăr şi, mai exact, în momentul unei căsătorii, al apariţiei propriilor copii, al pierderii unei fiinţe dragi sau a părintelui.

Sursa foto: www.cypnow.co.uk

Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic

10 Dec 2020
Copiii noştri şi oglinzile pe care ni le afişează

Din seria poveştilor scurte, şoptite iarna la gura sobei, am ales să vă spun şi eu una. E reală şi o are ca personaj principal pe fiica mea, Amélie, în vârstă de doi ani şi opt luni.

Încă din primele luni de viaţă, mi-am privit fetiţa ca pe o persoană, în adevăratul sens al cuvântului, un cetăţean cu drepturi şi păreri ce trebuie luate în seamă.

Insă, este şi va rămâne important, pentru mine, ca ea să înveţe şi altfel de vorbire, o limbă nu literar străină de cea română.

Aşadar, într-o după-amiază o sun pe sora mea, Nora Toma, şi ea tot psihoterapeut sistemic, la fel ca mine, să mă intervizeze cu o părere pe un caz la care lucram. Ieşisem confuză de la o întâlnire de terapie şi nu îmi era clar ce anume se petrece în aceea familie cu care tocmai mă întâlnisem.

Mă simţeam foarte presată şi cu o doză crescută de stres. Vorba îmi era precipitată şi apăsată.

“Te rog, doar câteva minute, simt că nu mai pot aştepta, am nevoie acum să îmi lămuresc câteva aspecte”. Şi noi, terapeuţii avem nevoie, din când în când, de puţină descărcare.

Sora mea m-a anunţat, calmă, că era la plimbare cu o vecină şi cu cel mic şi că urma să se elibereze în aproximativ o oră.

“Biinee, dar te rog nu uita”, am insistat.

Amélie, fiica mea de 2,8 ani era pe bancheta din spate, relaxată, în scaunul de maşină. Tocmai o luasem de la grădiniţă şi, în drum spre casă, ca în multe alte ocazii, mă asculta vorbind la telefon.

“Mama de ce eşti suparată pe Nora?”, m-a întrebat pe un ton normal, ca un analist atent.

Oh, ai auzit că am strigat! Nu sunt supărată pe Nora, draga lui mama, supărarea mea este că nu pot înţelege acum o situaţie pe care am trăit-o la cabinet. Ştii tu, unul din cazurile lui mama”, am încercat să-i explic astfel încât să nu mai rămână loc de dubii.

“Nuuu, mami, nu aşaaaa… De ce esti frustatăăă?”

Copila mea de nici 3 ani avea dreptate!!! Într-adevar mă simţeam frustrată, pentru că nu găseam, de ceva vreme, claritate, în cazul care mă preocupa, iar ea a înţeles. Am confirmat că avea dreptate, nu ca adevăr, ci i-am reflectat propriile observaţii.

Copiii observă şi percep foarte natural şi bine, emoţiile. Doar adulţii tind să distorsioneze realitatea, în loc să modeleze constructiv ceva deja existent, natural. Copiii acţionează naturalul, ca un model înnăscut, instinctiv.

Ceea ce adulţii, părinţii sau cei care îşi dedică timp îngrijindu-i, oferă drept răspuns, feedback sau reactivitate, se transformă, la maturitatea micuţului, în noul lor “natural instinctiv”.

Ceea tu faci acum, mai mult, mai des sau mai firesc pentru tine, laşi ca moştenire unei personalităţi în devenire.

Sunt recunoscătoare, în relaţia cu fiica mea pentru multele oglinzi pe care mi le aşează în faţă. Ele sunt sursă de inspiraţie, exerciţiu, creştere şi dezvoltare personală.

 

Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic, Simon Institute

13 Nov 2020
“Amicul de îmbrățișări”

De dimineață, venind cu mașina la serviciu aud la radio o știre precum că, autoritățile din Belgia au implementat o măsură conform căreia fiecare belgian are dreptul să aibă ”un amic de îmbrățișări” pe timpul carantinei, iar cei care nu au partener(ă), au dreptul la doi astfel de amici. Știrea a stârnit râsul celor de la radio și, probabil zâmbiți și dumneavoastră citind aceste rânduri. Dincolo de aspectul ei hilar, m-am gândit că ideea are sens măcar neuro-fiziologic.

Mângâierile și îmbrățișările determină creierul nostru să secrete o cantitate mai mare de oxitocină, hormon care inhibă frica, agresivitatea și ajută la eliberarea stresului. Altfel spus, e un ”medicament” natural cu care am fost „echipați” încă de la naștere, pentru a ne recăpăta starea de bine, în momente percepute de creier ca fiind amenințătoare pentru noi.

Nu știu cum e viața voastră, dar eu, pentru că a crescut atât de alarmant numărul de cazuri, am renunțat de o vreme să îmi vizitez prietenii și părinții. Păstrăm distanța ca să-i protejăm (de noi). A trebuit să anulez și petrecerea oricum restrânsă, de ziua fiului meu care a împlinit 9 ani. Iar cu vecinii sau colegii, când ne întâlnim, ne ocolim doi metri. Așadar, tot mai puține îmbrățișări! Și, că tot v-am pomenit de fiul meu, când se cuibărește în brațele mele mămoase ca un motănel ce vrea scărpinat, îmi dau seama cât îi lipsesc și lui copiii. Ei, în jocurile lor, se ating, se îmbrâncesc, se strâng de mâini, se iau în brațe. E mult contact fizic, atât de necesar bunei lor dezvoltări, pe care online-ul nu-l poate suplini, sub nicio formă.

Poate că n-ar fi rău ca seara, oricât de obosiți sau storși de energie am fi, după o zi de muncă, să ne facem timp să ne îmbrățișăm copiii, să ne trecem degetele prin părul lor ciufulindu-l sau să ne jucăm cu ei prinselea sau ”mâță” cum îi spune acum fiul meu! Nu doar că le vom asigura o bună doză de oxitocină, dar și nouă ne vom declanșa bucurie. Astfel, reduce din axietate și neliniște, devenind mai încrezători, mai apropiați între noi, mai bine.

Și, pentru a încheia într-o notă pozitivă, așa cum am început; căci râsul stimulează secreția de dopamină, un alt hormon al stării de bine, îmi aduc aminte că la începutul pandemiei se recomanda ca oamenii să îmbrățișeze sau să mângâie o vietate sau un copac. Se recomanda aceast lucru pentru a reduce din efectele psihologice negative ale izolării sociale, iar referitor la acest fapt, pe grupul meu de psihologi circula o poantă:

”Notă din partea Asociației Psihologilor:

Dragi cetățeni, pe perioada carantinei este considerat normal să vorbiți cu pereții voștri, cu plantele și cu mobila. Vă rugăm să ne contactați doar dacă acestea încep să vă și răspundă!”

Sănătate vă doresc și să avem grijă unii de alții!

Cu gânduri bune, alături de voi, doar la un telefon distanță, psiholog Isabela Alexandru 0723303697

Sursa foto: https://shona.ie/hugsrule/

18 Oct 2020
Cum de atrag mereu același fel de partener?

Descoperirea tiparelor de atașament a constituit o adevărată revoluție în domeniul sănătății emoționale și al înțelegerii modului în care oamenii se aleg între ei, pe baza atașamentului.

În cariera noastră, ca psihoterapeuți, am întâlnit numeroase persoane care se întreabă: “Cum de atrag mereu același fel de bărbați/femei cărora nu le pasă de mine sau mă fac să sufăr?”

Ei bine, acum, în zilele noastre, grație numeroaselor studii făcute pe cupluri şi pe copii-părinți, putem ști cu multă acuratețe ce anume ne influențează felul în care alegem partenerii de viață.

Promotoarea descoperirii tiparelor de atașament a fost Mary Ainsworth, cea care și-a dat seama studiind, mai întâi legăturile emoționale dintre copiii mici și părinții lor, că există o strânsă legătură între reacțiile copiilor și comportamentele/atitudinile părinților lor, în situații noi sau neobișnuite. Un astfel de exemplu îl reprezintă situaţia în care copiii, mergând cu părintele într-un alt loc decât acasă, încep să exploreze noul mediu simțindu-se liberi și în siguranță, iar în momentul în care părintele dispare din raza vizuală, cei mici intră în alertă.

Desigur, e mai mult decât interpretarea liniară: “e normal să nu stea singur” sau “e prea mic”. Legăturile emoționale sunt cele care dau semnalul simțurilor, dictează reacția noastră interioară și comportamentul vizibil.

O situație similară și frecvent întâlnită este părintele care “se plânge” în terapie că cei mici nu doresc sub nicio formă să meargă la grădiniță sau că, în acel mediu, sunt triști, plâng des și după o perioadă îndelungată de repetare a acestui tipar, nu se mai produce o adaptare sănătoasă.

Ducând ideea mai departe, aceleași aspecte, determină, în timp, un transfer emoțional și dictează modul în care ne vom purta în relația cu partenerul de viaţă sau cum ne vom simți, cu precădere, în relația de cuplu.

Pentru copil, relaţia cu părintele reprezintă baza de siguranță, iar pentru relațiile de cuplu, aceasta bază este reprezentată de parteneri, unul pentru altul.

Cei care au o bază sigură emoțională vor fi confortabili chiar şi atunci când partenerul de viaţă se va simţi trist, furios sau va avea anumite reacții mai intense. Vor înțelege că nu e vorba despre ei și nu vor lua personal răspunsul emotional, ci vor încerca să aloce timp și disponibilitate pentru a asculta și explora ceea ce se întâmplă.

Sigur, nu mai e un mit și nici un clișeu faptul că multe dintre comportamente şi reacţii ni se trag din copilărie, din modul în care părinții sau îngrijitorii noștri emoționali s-au comportat cu noi. Tot din copilărie ne dezvoltăm figura de atașament, adică acea persoană la care apelăm pentru orice nevoie a noastră, emoțională sau nu. Felul în care această persoană răspunde nevoilor noastre, formează mai apoi tiparul de atașament.

Tiparul, bun sau rău, este ceva ce se repetă des. Ulterior, pe măsură ce creștem și intrăm ca adulți în propriile relații adulte vom simți din nou prezența unei figuri de atașament. De regulă, căutăm ca aceasta să fie persoana lângă care ne simțim securizați, căreia să-i putem împărtăși tot ce dorim fără a ne simți respinși sau judecați.

Dacă tiparul format în copilărie a fost unul cu multe carențe, vom tinde să atragem aceleași disfuncționalități. Adică, inconștient recunoaștem emoțional tipul de răspuns al mamei, tatălui care ne-au rănit și, astfel, tindem să repetăm istoria.

V-am pregătit mai jos un chestionar/test prin care puteți să vă identificați stilul de atașament pe care îl aveți, dar și pe cel al partenerului, astfel încât, conștientizând acest ADN emoţional, să vă puteți schimba stilul de ataşament.

COTARE: Citiți fiecare afirmație în parte din tabelul prezentat, iar dacă vi se potrivește, marcați X, acolo unde e pusă căsuța din table. Dacă nu vi se potrivește ce ați citit, nu marcați deloc. La final faceți suma căsuțelor bifate astfel:
– coloana A:________________
– coloana B:________________
– coloana C:________________
Categoria la care ați obținut cele mai multe răspunsuri va indica stilul de atașament corespunzător dumneavoastră.
A – semnifică stilul de atașament anxios
B – semnifică stilul de atașament securizant
C – semnifică stilul de atașament evitant

Anxios: vă place apropierea de partenerul de cuplu și aveți disponibilitate de a fi foarte apropiat, însă trăiți frecvent nesiguranța că partenerul nu dorește să fiți la fel de apropiați. În relații, în general, vă simțiți aproape și consumați multă energie emoțională. Prezentați sensibilitate crescută și la cele mai mici fluctuații de dispoziţie ale partenerului dumneavoastră pentru care tindeți să vă simțiți responsabili, fără un motiv real. De regulă, aveți un simț crescut de a anticipa, de genul: “am știut eu sau, parcă, presimțeam că așa va fi”. Aveți tendința de a simți multe emoții negative și vă supărați ușor. Din acest motiv, de multe ori, faceți afirmații pe care mai târziu le regretați. Ulterior, dacă partenerul vă acordă atenție, reușiți să îndepărtați o mare parte din griji.

Securizant: ca persoană, vă manifestați cald, iubitor în relații deoarece vă vine natural și firesc. Preferați și vă simțiți bine în compania oamenilor, a partenerului, fără a vă face griji exagerate. Sunteți sprijin în relații, cu o atitudine echilibrată fără să vă ofensați ușor. Sunteți deschis și disponibil pentru comunicare, vă exprimaţi direct și transparent opiniile şi sentimentele. Aveți capacitatea de a răspunde nevoilor emoționale ale partenerului și a le da curs. Sunteți confortabil cu exprimarea succeselor, dar și a eşecurilor pe care le trăiți.

Evitant: ca persoană, tindeți să mizați pe auto-suficiență și să alegeți să fiți mai degrabă independent decât autonom. Vă puteți apropia de cineva, însă nu puteți să păstrați nevoia de apropiere pentru mult timp. Apropierea vă face să vă simţiţi stânjenit, inconfortabil și preferați să vă țineți partenerul la distanță. De regulă, nu vă faceți griji prea multe în legătură cu relațiile sau cu faptul că s-ar putea să fiți respins. Partenerii voștri se plâng că nu sunțeți deschiși și că păstraţi o oarecare distanță emoțională față de ei. Prezentați o vigilență crescută față de partener, aşteptând să descoperiţi eventuale semne că ați putea fi controlat sau v-ar putea fi invadată libertatea.

simoninstitute2019@gmail.com simoninstitute.ro

06 Oct 2020
Familia şi maternitatea

Se spune că maternitatea este cea care schimbă o femeie.

Tendința generală de interpretare este, de obicei, morală și dusă la superlativ şi, în multe cazuri, situația este una fericită atât pentru mama, cât și pentru întreagă familie. Însă, atunci, când resursele mamei, din varii motive, nu sunt în mod natural prezente, apar dificultăți majore în trăirea maternității.

Maternitatea, în mod direct, are de-a face cu mama, dar la nivel funcțional, implicit include cuplul și toată familia. Cele mai mari provocări în procesul de transformare, pe ciclurile vieții de familie, le întâmpină cuplurile tinere care trec brusc de la stadiul de tineri fară copii/cuplu necăsătorit la cel de familie cu copil mic.

Acest stadiu provoacă resursele personale emoționale și metodele de adaptare ale tinerilor părinți. Din acest motiv, maternitatea este etapa cu cea mai mare rată de predispoziție la conflict, la neînțelegeri, etapa în care deseori iese la iveala tiparul afectiv și de interacțiune al fiecărui partener de cuplu.

În perioada de început a maternității contextul devine mult mai puternic pentru mamă și e mult mai mult decât ceea ce o mama își “propune” sau se așteaptă să fie. Nevoile copilului dau nota de intensitate a contextului nou creat.

Ulterior, în copilărie, contextul sau climatul familial devine mai puternic pentru copil fiindcă începe să împrumute tot mai mult din stilul familiei și al relațiilor dintre adulți.

Pentru ca familia să fie cât mai aproape de un echilibru, e indicat ca mama să ofere sprijin copilului, iar tatăl să o sprijine pe mamă în etapele prin care trece.

Valentina Şimon, Psihoterapeut sistemic pentru cuplu și familie

Sursa foto: https://www.ohb.scot.nhs.uk/

Side bar