Pericolul aplicaţiilor de dating, pentru relaţii
Efectele şcolii online
Terapia de familie spune că orice sistem trece periodic prin INSTABILITATE. Asta înseamnă că sistemului respectiv îi vor fi solicitate limitele și resursele, într-un context dat, fie familie, cuplu, școală sau societate.
Așa se întâmplă și acum, pe timp de pandemie, când sunt solicitate, cu precădere, sistemele familiale, cele de sănătate publică și cel școlar, care își va transfera indirect mare parte din presiune, tot în sistemul membrilor familiei.
Efectele negative ale tranziției, asupra elevilor
Cu toții ne confruntăm cu o TRANZIȚIE. Efectele negative ale tranziţiei, asupra elevilor sunt reprezentate de scăderea ritmului de învățare și concentrare asupra sarcinilor şi scăderea conformităţii față de reguli.
Şcoala este “un teren” neutru. Acolo copilul înțelege existenţa unor reguli şi nevoia respectării lor, în timp ce, acasă, dispare acel cadru care menține disciplina. Mediul de acasă e unul mai permisiv, în care copilului îi este distrasă, cu uşurinţă, atenția de la sarcini.
Aşadar, şcoala online devine un sistem “anormal” de educare prin învăţare. Într-un asemenea context, copiii, cu precădere cei de gimnaziu şi mai mari, își “fură căciula”, cu uşurinţă şi fără prea multe remuşcări, copiind la teste, direct de pe internet fără o verificare suplimentară.
În cazul celor mici, efectele şcolii online se răsfrâng, mai degrabă, asupra părinților, care, indiferent că sunt acasă sau la serviciu, trebuie să se asigure, că participarea la ore a elevilor este posibilă şi cu sens (conexiunea la internet, funcţionarea platformei, procesul de logare, capacitatea de înţelegere a copilului, de percepţie etc.). Astfel, părintele este solicitat în plus, fiind nevoit să ia asupra lui sarcini care, nu demult, erau ale şcolii.
Trecerea frecventă, de la o sarcină la alta, provoacă oboseală și stres
În cazul elevilor, copii mai mici, şcoală de acasă este, în multe cazuri, un nou prilej de joacă. Unii uită să mai intre la ora următoare, nefiind obişnuiţi cu astfel de reguli, acasă.
Minus-UL şcolii online este lipsa comunicării și interacțiunii sociale
În cazul şcolii de acasă, părintele trebuie să supracompenseze prin prezența sa, jocul, relaționarea, conexiunea dintre copii. În cazul adolescenților, lipsa socializării duce la relații superficiale, în timp, sau la imposibilitatea gestionării unei situații de relație, în viața reală, atunci când se întâlnesc faţă-în-faţă, devenind fie hiperactivi, fie introvertiți.
Efectele negative ale şcolii online se manifestă şi sub forma sentimentelor de singurătate, de iritabilitate, anxietate, lipsa motivației și scăderii capacității de concentrare, a copiilor, dar şi a părinţilor.
Însă, aş da un exemplu pentru a percepe, cu uşurinţă soluţiile. O familie, la un moment dat, se poate afla într-o perioadă majoră de instabilitate (unul dintre copii intră în adolescență, alt frate începe abia acum școala și poate că, între timp, tatălui îi scad semnificativ veniturile din afacere sau chiar își pierde locul de muncă). De fapt, intră invariabil în ceea ce numim, nu doar SCHIMBARE, ci și TRANZIȚIE, etape în care se declanşează insecuritate, întâlnirea cu noutatea şi noi solicitări. Modul în care membrii familiei reușesc să își mobilizeze resursele emoționale, relaționale, capacitatea de a se însoți în drumul spre o nouă stare (homeostazie), de a făuri moduri noi de funcționare se numește adaptare.
Însă, cu cât însă adulții se simt mai impactati, mai anxioși, mai temători, cu atât ei pot rămâne mai mult într-o fază de tranziție sau chiar blocați în una din ele.
E foarte posibil ca părinții să nu facă trecerea de la copilul mic la școlarul de ciclu primar pe care îl tratează, în continuare ca pe un copilaş, iar celui preadolescent să nu-i recunoască nevoia de independență sau de mai mult spațiu personal.
O astfelde situaţie poate apărea şi dacă tatăl, de exemplu, e mai puțin mulțumit de serviciul său şi îşi manifestă propria nevoie de atenție, cerându-le indirect copiilor să rămână în faza în care el îi știa, pentru a putea suplini nevoia de control sau apropiere.
Desigur, din astfel de situaţii se nasc conflicte care, la rândul lor, necesită adaptare, soluții noi și consum de energie emoțională pentru a descoperi cel mai bun mechanism de funcționare al familiei.
Beneficiile şcolii online
Cred că plusurile şcolii făcute pe internet, de acasă ele sunt greu de găsit chiar şi după trei ani de pandemie.
Membrii familiei au ajuns să se cunoască mult mai bine și din mai multe perspective. În unele cazuri, ei au învăţat să fie uniţi sau apropiaţi și în situațiile mai dificile.
Pe de altă parte, online-ul permite o oarecare flexibilizare a orarelor și a relocării fie la sat la bunici, în zone mai puțin aglomerate, fie dincolo de graniţele ţării.
Deci, ca o concluzie, nu aş spune că efectele școlii online sunt sau pot deveni trauma, însă, cu siguranță, supun atât copiii, cât și adulții la activarea unor seturi de resurse, mai des și mai mult și, inevitabil, apar descărcări de stări emoționale, mult mai frecvent, decât în condiţiile în care şcoala s-ar desfăşura normal, fizic.
Așa cum avem nevoie să ne încărcăm pozitiv și să ne simțim bine, așa e nevoie și să descărcăm. Numai că, acum, şcoala se întâmplă acasă și, încărcătura negativă nu mai este diluată în mediul de clasă, în pauze, în proximitatea fizică a şcolii, iar toate aceste detalii creează coeziune, reglare emoțională și relațională.
Se știe că memoria are funcție afectivă. Tindem, în mai mare măsură, să internalizăm ce simțim, decât ceea ce gândim, iar gustul emoțiilor e mai intens decât cel al rațiunii.
Aşadar, într-un oarecare blocaj rămân prinși doar cei ce percep schimbarea ca pe o amenințare, chiar și cea care e înspre binele lor. Trecerea prin tranziție depinde de resursele fiecăruia și modul lor de activare.
E important să creați alternative pentru stările monotone, anxioase. De exemplu, la sfârșitul zilei, faceți jocuri de coeziune emoțională, indiferent de cât de mari sau mici sunteți în familie. Jucaţi-vă “Baba oarba” sau “V-ați a scunselea”. 10 minute de joc reduc stresul, cresc emoțiile pozitive și schimbă dispoziția.
Sursa foto: https://www.oliverwyman.com/
Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie
Obiective şi rezoluţii pentru 2022
Cum ne pot influenţa şi ce rol pot avea rezoluţiile pentru un an nou.
Ele au apărut din nevoia umană de a simţi o direcţie ghidată şi controlată, în viaţa noastră, a fiecăruia şi, totodată din dorinţa de a avea repere spre care să ne îndreptăm.
Totuşi, e important să reţinem că aceste obiective e bine să fie stabilite cât mai aproape şi în legătura cu sinele nostru şi cât mai aproape de realitatea personală. Realitatea individuală nu este un concept universal, valabil pentru toată lumea, ci ea se conturează în funcţie de convingerile de viaţă cu care am crescut fiecare dintre noi şi de experienţele personale afective sau sociale, pe care le-am trăit fiecare, de-a lungul vieţii.
Atunci cand cineva se raportează, mai degrabă la convingerile sociale, la părerea lumii despre un anumit fapt sau comportament, tinde să-şi construiască standarde şi nu obiective. Şi, din păcate, multă lume nu face dinferenţă între cele două noţiuni. Confuzia creează, în interior, presiune psihică şi emoţională, o fugă de sine şi o tendinţă permanentă de a demonstra ceva lumii, în general.
Această presiune duce, treptat, la anxietatea de performanţă sau la formarea unei atitudini de mulţumire a altora. În acelaşi timp, în interiorul persoanei apar o serie de carenţe emoţionale.
Pentru a putea stabili obiective cât mai reale şi mai apropiate de valorile noastre, e important să:
– ne cunoaştem personal cât mai profund. Putem face asta, în cadrul unor şedinţe de dezvoltare personală sau psihoterapie, să cerem ajutor atunci când nu reuşim singuri.
– ne conştientizăm mecanismele de funcţionare interioară, în baza cărora luăm deciziile
– evaluăm constant un impact al acţiunilor noastre şi al posibilelor consecinţe – fim oneşti faţă de resursele noastre personale
– ne cunoatem limitele, pentru că astfel vom şti când e nevoie să facem efort suplimentar, dar şi când să ne oprim pentru a evita burnout-ul, de exemplu.
Lista o puteţi continua voi singuri, cum vă doriţi.
Pentru a stabili obiective cât mai reale, pentru noul an, pentru o varinată mai bună a vostră, vă sugerez, pe post de instrumente ajutătoare, două întrebări:
1. Care îmi sunt priorităţile personale, faţă de mine însumi?
2. Care îmi sunt priorităţile faţă de viaţa pe care o trăiesc?
Vă doresc un an cu cât mai multe reuşite şi o curiozitate activă pentru a vă descoperi şi stabili obiectivele!
Valentina Şimon – psihoterapeut sistemic cuplu şi familie la Simon Institute
Sursă foto: eu.usatoday.com
Dependenţa de telefoane şi exemplul părinţilor
Telefoanele sau jocurile video nu trebuie demonizate. Se discută, cu precădere, la modul negativ despre aceste instrumente (gadget-uri) şi acest lucru, din pacate, îi va face pe unii, fie să nege realitatea, fie să abuzeze de ea.
În timpurile pandemice, pe care le trăim, casa a devenit pentru mulţi parinţi, birou şi pentru copii, şcoală.
Ce se întâmplă când adultul foloseşte tehnologia frecvent, în spaţiul personal şi ce trebuie să ştie copiii despre tehnologia de comunicare?
În primul rând, părinţii trebuie să stabiliească, prin discuţii, cu copiii, lor noţiuni legate de limitele şi scopurile utilizării acestor instrumente de comunicare.
Astfel, e bine să se înţeleagă că părintele foloseşte telefonul/calculatroul, pentru a îndeplini sarcini de lucru/afaceri.
Mulţi părinţi, deşi încearcă să impună limite copiilor, în privinţa utilizării telefonului, dau un exemplu personal greşit, fiind ei înşişi “victime” ale acestor gadgeturi. Desigur, ele fac parte din viaţa noastră şi, dacă decidem să le utilizăm frecvent, e esenţial să ne asumăm şi impactul acestui comportament.
O reflecţie pentru părinţi ar putea fi şi următorul exemplu:
Gândiţi-vă că aveţi un prieten foarte bun şi alegeţi să îl invitaţi, zilnic, la voi în casă. Timpul pe care îl petreceţi cu el îl dedicaţi doar lui.
Ce se întâmplă în jurul dumneavoastră? Ceilalţi membri ai familiei se vor simţi, la nivel relaţional, excluşi neimportanţi. Curând, va apărea agitaţia, neliniştea, anxietatea, frustrarea sau chiar furia. Asta va duce la izolare şi tristete pentru unii sau la conflicte deschise, pentru alţii. De aceea, părinţii e bine să înţeleagă că sunt oglinzi emoţionale şi, ca atare, să aleagă înţelept şi să se informeze constant despre ceea ce fac şi modul în acre se recomandă să se comporte.
Din alt punct de vedere, copiii nu pot proba consecinţele, unui comportament, pe termen lung. Ei îşi dau seama că nu e bine să utilizeze mult timp elefonul, dar, prin prisma experienţei lor, nu au cu ce compara această noţiune.
Un adult responsabil, accentuez, responsabil, îşi dă seama când consumă, de exemplu, prea mult alcool. Dacă un pahar de vin este prea mult, se poate opri şi tocmai pentru că e conştient de consecinţe.
Aşadar, ce vă recomand este să:
– stabiliţi sau negociaţi împreună cu copilul, un timp, pentru folosirea telefonului. Nu vă temeţi că aţi putea pierde în faţa lui. Dintr-un astfel de comportament, el învaţă să decidă pentru sine şi să puna limite, în interiorul lui.
– fiţi realişti că, deopotrivă e nevoie de alternative în program, de timp împreună cu copiii, pentru a arata că viaţa de zi cu zi se poate trăi şi altfel
– aveţi ca regulă, mai ales pentru cei mici, transparenţa cu privire la timpul petrecut pe telefon. E bine să fiţi curioşi întrebând adesea despre lucrurile văzute sau chiar învăţate de pe telefon.
Chiar dacă aveţi spaţiu pentru a ţine calculatorul într-un birou, puteţi încerca să îl ţineţi, pentru o perioadă de timp, în living, tocmai pentru face loc şi altor tipuri de interacţiune şi pentru a evita “uitarea” copilului într-un spatiu virtual.
În cazul adolescenţilor puteţi propune, ca alternativă la timpul petrecut pe gadget-uri, acţiuni umanitare, sporturi sau activităţi antrenante. Adolescenţii, pe de altă parte, au nevoie de timp numai cu ei, singuri, cu uşa închisă, în camera lor.
Chiar şi aşa, e important, să amintiţi: “Regula este că stam pe telefon numai 30 de minute”.
Un timp îndelungat, petrecut în mediul virtual, duce şi la dependenţa de senzaţia obţinută prin joc, dacă este vorba despre jocuri online. Ritmul imaginilor, culorile strălucitoare, stimulează anumite zone ale creierului, nucleul accumbens, unde stau ascunse dependenţele. Suplimentar, surplusul de informaţii, în timp scurt şi în mod repetat, produce nevrozare.
Sursă foto: mind-e-fy.com
Valentina Şimon, psiholog sistemic pentru cuplu şi familie
În vinovăţie nu se poate naşte responsabilitate
Despre învinovățire sau blamarea celuilalt se tot aude, în mai toate discuțiile de familie și cuplu. În speranța că fiecare caută să se facă înțeles și să arate dreptatea proprie, oamenii nu realizează modelul lor de interacțiune și “se îneacă” în detalii lipsite de sens sau contradictorii.
Oricum am încerca să definim comunicarea, nu vom putea spune niciodată că nu comunicăm. Pentru că și tăcerea este comunicare. Ea nu se rezumă doar la cuvintele rostite, ci și la comportamentele și stările umane. Implicit, reprezintă și un mesaj care poate influenţa pe cei din jur.
În mai toate situaţiile oferi un răspuns, chiar și când alegi să nu zici nimic. Cuvintele sunt folosite pentru a oferi și primi informații. Ceea ce se întâmplă în comunicările patologice, nesănătoase, sunt, de fapt interpretările oamenilor şi vorbele ambigue. Fiecare presupune, în sinea lui, că ceea ce percepe și judecă este complet și adevărat. Când se folosește un astfel de limbaj se activează, în realitate, mecanisme liniare de tipul alb-negru, corect-greșit, bun-rău.
Oamenii presupun că pot intra în mintea celorlalţi: “știu la ce te gândești” sau cred că ceilalţi știu la ce ne gândim noi (“Știi ce vreau să spun, cu adevărat”). Interpretările și generalizările duc la nașterea tensiunilor și conflictelor, situaţii în care se fac evidențiate tiparele acuzatoare.
Pur și simplu apar bucle vicioase, bucle feedback, majoritar pozitive. Adică cele pozitive sunt cele care întăresc comportamentele nedorite.
Un bărbat anxios poate să ridice tonul într-o discuție cu soția lui sau să se retragă brusc din dialog, fapt care îi poate declanșa partenerei, plâns intens. Pentru că el se simte anxios, va simți și vinovăție, cel mai probabil și, ca rezultat, se va îndepărta și mai tare sau, după caz, poate să se înfurie și mai rău și … tot așa. Astfel, se formează cercuri vicioase și tornade emoționale, certuri. Generalizarea în conversație, este și ea un tip de triangulare a unei puteri invizibile, bazată pe ideea că, într-o discuţie, nu poate exista decât un învins și un învingător.
O persoană care generalizează poate fi identificată prin faptul că folosește foarte rar cuvinte despre sine și nu este curioasă să verifice faptele care îi sunt relatate şi nu explorează, în mod interest, vorbele interlocutorului. Se întâmplă frecvent ca unii să vorbească doar pentru a crea confuzie și mai mare sau pentru a bloca verbalizarea. Trimit mesaje incomplete sau contradictorii realizând o comunicare incongruentă.
Observ acest tip de comportament, deseori, în ședințele de terapie cu familii și cupluri. Minute lungi se scurg, în timp ce sunt adresate șiruri de cuvinte fără noimă, fără scop. Dacă oamenii ar învăța să comunice despre cum comunică (metacomunicarea), atunci motivele pentru care spun, în terapie sau la divorț, că vor să se despartă, ar putea scădea semnificativ.
Când învinovățim și ne uităm mai mult la celălalt, omitem trăirile noastre, apare nesiguranța și intrăm în defensivă. Unii acuză direct, îl văd exclusiv pe celălalt şi induc vinovăția ca element de putere.
Astfel, pot obține ceva, pe moment, dar nu vor crea o resursă pe termen lung și, cel mai trist, nu își vor putea asuma RESPONSABILITATE, prin astfel de moduri de interacțiune. Nu te poți duce să faci pace, declarând război!
Așadar, ce vă propuneți să faceți față de propria persoană, în primul rând, atunci când interacționați? Ce răspundere considerați că aveți față de sine? Ce prioritate stabiliți pentru relația care vă doriți să funcționeze?
Spor la răspunsuri????
Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie
Sursa foto: www.verywellmind.com
Cardul de credit a fost inventat pentru a cheltui banii pe care nu-i ai!
Economistul John Kenneth Galbraith spunea, în cartea sa, “Societatea prosperă”: “Nu se poate spune că producţia satisface nevoile, atâta timp cât producţia creeaza nevoile. … Producţia doar umple golul creat de ea însăşi” şi este, în mare parte, şi un mecanism, ce inconştient favorizează climatul unei dependenţe.
Există dependenţa de a cheltui?
Desigur. Falimentele familiei, cheltuielile şi cumpărăturile în exces, pentru a umple goluri afective duc la ideea că “dorinţa nu devine mai puţin urgentă cu cât e mai satisfacută.” (Cloe Madanes, Claudio Madanes).
În faza de mijloc a unei căsnicii, de exemplu, unul dintre soţi poate deveni dependent. Soţia poate cheltui sume mari de pe cărţile de credit, pentru haine, casă sau lucruri necesare copiilor, iar sotul poate cumpăra o maşină sport, s.a.m.d..
Fiecare soţ va avea tendinţa să se simtă vinovat pentru cheltuieli, dar nu va face ceva pentru a se opri. Acest lucru dovedeşte o lipsă a priorităţilor, dintre cei doi şi a acordului.
Dependenţa poate reflecta o stimă de sine scăzută. Desigur că opusul dependenţei de a cheltui este zgârcenia, un alt motiv de conflict, în cuplu.
Cel mai probabil, în ziua de azi, banii sunt ceea ce mântuirea a fost pentru Evul Mediu. Oamenii caută, oarecum, salvarea lor sau a situaţiei, prin aspecte financiare.
Când multe cupluri aflate în conflict vin la terapie, descoperim că mare parte din certuri sunt duse pe tărâmul banilor, cine şi cât cheltuie. De fapt, nu e nicicând vorba despre bani propriu-zis, ci despre putere şi concurenţa, în cuplu.
În trecut, religia făcea diferenţa dintre obligaţiile spirituale şi nevoile materiale. Acum, când societatea dictează comportamente, prin mai tot ce îţi vezi şi trăieşti zi de zi, TREBUIE SĂ CUMPERI ca să fii fericit, constaţi că, de fapt, prin achiziţiile de obiente şi servicii, “cumperi fericire” şi o viaţă mai uşoară.
În realitate, “buying large” subţiază echilibrul emoţional. Cumpărăm pentru că e frumos ceea ce vedem sau pentru simplu fapt că acel ceva există sau este “împachetat” într-o ofertă pe care mintea noastră o apreciază de neratat şi nu pentru că ne satisface o nevoie reală.
Bunurile au devenit simboluri de identitate personală, iar posesia este imagine de sine.
Poate sună trist ce vă spun, însă realitatea este tristă. Se mai întâmplă să întreb pe cineva, în şedinţele de psihoterapie: “În ce investeşti cel mai mult, când dai bani pentru tine?” şi mi se răspunde cu nume de branduri renumite pentru îmbrăcăminte, parfumuri sau alte achiziţii.
Reclamele, cardurile, legăturile virtuale tehnologice create sunt factori de sensibilizare. Dincolo de trebuinţele uzuale, dorinţa de a avea şi de a accesa uşor, poate reprezenta, spre exemplu dorinţa de un Mercedes şi nu nevoia de a avea un mijloc de transport cu un grad crescut de siguranţă.
Comportamentele acestea nasc dorinţa de bani, care e mai degrabă una artificială şi, în parte, a demonstrat-o şi pandemia.
Unde nu au mai existat ieşiri la restaurant, petreceri, nunţi, botezuri, conferinte etc., nu a mai existat nici nevoia de haine, machiaj, pantofi, costume etc.
Închei acest scurt text cu un sfat. Când te încearcă dorinţa de a cheltui bani, de a face cumpărături, respiră puţin şi adresează-ţi, pe rând, aceste 4 întrebări:
1. Ce şi cât anume îţi doreşti?
2. Pentru ce ai nevoie de asta?
3. Pentru cine cumperi?
4. Cine este responsabil de reacţia ta şi pentru ce?
Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic pentru cuplu şi familie
Doi, dar parcă am fi trei?
Ai intrat vreodată într-o nouă relație în care actualul partener, deși ieșit de ceva vreme dintr-o altă relație, pare că încă este acolo sau ai sentimentul că sunteți trei?
Uneori, oamenilor le vine foarte greu să facă o încheiere a trecutului lor și să trăiască în prezent și din punct de vedere emoțional, nu doar fizic. Deși se află de ceva vreme într-o relație nouă sau poate sunt singuri, se comportă, deseori raportându-se la ceea ce a fost, fie verbal, fie prin acțiuni directe și indirecte.
Cei care amână să stabilească limite sănătoase, să încheie niște etape trecute suferă, în general, de anxietate și sunt temători sau confuzi în legătură cu deciziile pe care “trebuie” să le ia la un moment dat. Ce se observă cel mai adesea la astfel de persoane?
- a) Păstrează în casă poze sau obiecte personale din relația anterioară, chiar dacă au trecut câteva luni bune de la separare,
- b) Este disponibil/ă pentru fosta/fostul ori de câte ori sună,
- c) Ascunde sau se ferește să îți spună că a mai fost și în altă zi să ajute la mutatul unor obiecte, pe motivul că te-ai fi supărat,
- d) Se frustrează sau se înfurie când îi comunici părerea ta despre ce se petrece,
- e) Evită o discuție clarificatoare împreună cu tine despre nevoile sale emoționale în relația voastră,
- f) Profilul de pe rețeaua socială conține majoritar poze din fosta relație, în timp ce cu tine nu este sigur/ă că dorește încă să pună poze
- g) Dacă e vorba și de copii, la mijloc, nu refuză niciodată o nevoie exprimată de la fosta/fostul, și te lasă baltă în mijlocul evenimentului sau activității voastre și pleacă fără a exprima clar ce se petrece sau care este și părerea sa.
Ce simt persoanele care se comportă astfel și care are putea fi o posibilă cauză?
De cele mai multe ori, astfel de persoane simt destul de multă anxietate, neliniște în legătura cu propria viață și stabilitate emoțională. Trăiesc într-o stare de ambivalență emoțională, a nu se confunda literar cu dualitatea, nu. Psihologic vorbind, ambele stări fac parte din persoana lor, și cea de a ajuta și cea de a-și trăi și proteja prezentul. Cu siguranță, o mare parte din trecutul lor, în special perioada copilăriei și adolescenței, a fost marcat de evenimente dureroase în familie sau de lipsa unor modele parentale și de adulți, care, mai degrabă, aveau tendința să evite situațiile confruntative din relația de cuplu sau cele legate de viață, să le ascundă, negând sau minimalizând realitatea lor. Este vorba despre adulții care nu și-au asumat sentimentele şi trăirile și care nu au putut transmite copiilor o perspectivă sănătoasă asupra vieții relaționale.
E posibil ca pertenerei/lui tău să îi fie teamă de ruperea legăturilor pentru că mama sau tata l-au respins, sau nu a fost un copil dorit și atunci a simțit neglijență, abandon, iar în prezent, a încheia o etapă este egal cu o pierdere sufletească.
Așa se întâmplă și cu cei care consideră că cu “foștii” trebuie să rămâi prieten. Desigur că există conjuncturi diferite și unora le este potrivit asta, altora nu. Contează însă ce s-a petrecut în relație și, mai ales, contează convingerile interioare în baza cărora acționăm.
De asemenea, dacă unul dintre părinți a murit, poate neașteptate, din nou, ruperea unei legături înseamnă durere și atunci, el sau ea evită și amână o încheiere pentru că, inconștient, nu este pregătit să se confrunte cu durerea emoțională.
În cazul în care există copii după o relație de cuplu sau căsătorie, din nefericire apare de multe ori și amenințarea celuilalt că, dacă nu primeşte ajutorul dorit, celălalt părinte nu va mai avea acces la copii. Victimizarea sau șantajarea emoțională sunt forme de putere nesănătoase și care intervin cu presiune în noua relație de cuplu.
Într-o nouă relaţie, imediat după un divorţ sau la suficient timp după, cel părăsit poate încearca să îşi refacă viaţa fără a-şi fi rezolvat rana emoţională din relaţia anterioară traumatică şi atunci poate menţine, la nivel afectiv, o legatură prin care aduce în noua relaţie stări, resentimente sau emoţii care trădează lipsa încheierii relaţiei emoţionale anterioare.
Semnele unei astfel de situaţii sunt evidente. Sunt aduse în discuţii aspecte despre cum facea celălalt anumite lucruri, despre cum prefera sau nu diverse situaţii sau pot exista comparaţii constante, în gând sau declarativ, între fostul sau fosta şi actualul partener.
La sentimentul de nesiguranţă şi, poate, o stimă de sine scăzută, se mai adaugă şi forma unui tipar de ataşament. “Vinovatul” în cauză, în general, dezvoltă un tipar de ataşament evitant.
Ce presupune un atasament evitant?
De cele mai multe ori, te caută doar atunci când îşi doreste el/ea, când simte nevoia, cee ace nu înseamnă ca nu te doreşte, ci că nu reuşeşte să menţină o apropiere emoţională constantă faţă de care să îşi asume şi o responsabilitate.
Se poate ca intimitatea emoţională şi sexuală să fie bune, însă, apoi, să simtă nevoia de a pleca. Nu te mai caută mai multe zile la rând, poate chiar 2-3 săptămâni şi apoi apare ca şi cum nu v-aţi văzut de o zi şi totul este normal.
Cei care evită emoţiile au, mai întâi nevoie să simtă distanţă pentru a simţi nevoia de apropiere. De ce? Pentru că, cel mai probabil, în copilărie, atunci când au avut nevoie de apropiere, îmbrăţişare, alinare din partea părinţilor, în momentele dificile nu li s-a răspuns emoţiei. Astfel, mecanismul care s-a format a fost ca ei să îşi reprime nevoia de apropiere, să o înăbuse, să o ascundă, pentru a nu suferi. Îşi permit să trăiască emoţia doar când se află la o distanţă sigură de partener.
Aceşti oameni se simt, în general, vinovaţi că au aceste nevoi emoţionale, le neagă, pe termen lung şi încearcă să îşi dezvolte, în viaţa lor, o autosuficienţă pentru a nu depinde de nimeni. Şi asta mai ales dacă au resimţit rana respingerii şi într-o relaţie semnificativă, ca adulţi.
Aceste persoane care suferă “îşi vor promite lor înşişi” că nu vor mai suferi.
Este destul de probabil ca un astfel de om să se învârtă mult timp în cerc şi să atragă acelaşi tip de partener sau poate unul care are şi el tiparul de anxietate crescut, evitant, un fals salvator. Cu el se va încăpăţâna să rescrie propriul scenariu de viaţă şi “să convingă” un evitant să îi acorde atenţie.
Toate acestea sunt situaţii destul de dureroase pentru oricine le trăieşte, cu toate că, e posibil, ca unele persoane să prefere puterea obişnuinţei în locul unei schimbări şi atunci, vor avea mai multe relaţii, în acelaşi timp sau relaţii extraconjugale sau vor dori să trăiască în relaţii deschise, pentru că au constant nevoie de validare din mai multe “surse” fără a menţine un ataşament constant cu cineva.
Explicaţia e mai simplă decât acceptarea ei, şi anume că a lipsit sigur din viaţa unor astfel de oameni, un model de adult care să ofere o relaţie consistentă, cât mai echilibrată şi, mai ales cu conţinut emoţional sănătos.
Ce puteţi face dacă sunteţi în astfel de relaţii?
Uneori atracţia resimţită e foarte mare şi atunci acceptaţi onest faţă de voi înşivă că vă doriţi chiar şi aceea parte mica din ceea ce vă oferă partenerul şi, în aceeaşi măsură, sunteţi conştient de consecinţele ce pot apărea. Ştiţi că veţi putea fi frustraţi, amânaţi de multe ori şi comparaţi, că veţi asista la momente delicate, jenante şi neplăcute şi veţi trăi clipe de singurătate. Nu vă negaţi dorinţele, dar ajutaţi-vă de raţiune pentru a vă dezvolta abilităţi emoţionale şi atitudini sănătoase faţă de voi înşivă.
Puteţi verifica, prin întrebări, cât de conştient sunteţi de prezent:
Cu ce scop fac ceea ce fac?
Ce nevoie personală satisfac într-o astfel de relaţie?
Ce sunt dispus/ă să fac altfel pentru a mă schimba?
Mulţi consideră că impulsurile cele mai intense sunt şi cele mai corecte de urmat. Poate ca simţire sunt intense şi toţi căutam, într-o oarecare măsură intensitate, în viaţa noastră, însă, dacă sunt mai degrabă motivate de disperare, nelinişte, teamă, furie sau frustrare, înseamnă că sunt bazate pe lipsuri şi, în astfel de cazuri, rezolvaţi sensul lor, modificaţi şi vindecaţi cauza nu vă grabiţi să umpleţi golul, cu orice preţ şi oricum numai să amortiţi durerea.
Întrebaţi-vă care este costul emoţional pe care îl plătiţi pentru asemenea momente şi cât timp sunteţi dispuşi să trăiţi astfel? Clarificaţi verbal ce vă doare, exprimând în nume propriu sentimentele. Dacă cel care vă răneşte are dorinţă de schimbare, va face efortul de a lucra cu sine şi va fi deschis să vă audă trăirile.
Şi, o ultimă precizare, tineţi minte că e mult mai important să găsiţi un partener cu disponibilitate crescută pentru schimbare şi efort în acest sens decât să căutaţi unul “perfect”.
Chiar dacă intraţi în relaţie cu cineva “problematic” este esenţial să îşi arate interesul pentru relaţie, să găsiţi împreună soluţii catalizatoare, să fie dispus să se schimbe sau să ceară sprijinul unui terapeut specializat în probleme de cuplu sau familie.
Valentina Şimon – psihoterapeut sistemic cuplu şi familie
Efectele diagnosticării psihologice a adolescenţilor
Este în regulă ca adolescentului sau copilului meu să îi fie pus un diagnostic din punct de vedere psihologic?
În ultimele zile mi s-a pus mai frecvent această întrebare. Poate este vorba despre o coincidență sau poate că urmează să înceapă școala și atunci părinții devin mai preocupați de starea și integrarea copilului lor în grupurile de la școală sau în cele sociale.
Am fost solicitată să îmi spun părerea, profesional vorbind, față de tentativa de suicid a unui preadolescent şi amenințarea cu suicidul a altui adolescent, ambele în mod declarativ şi în grupul de prieteni din care fac parte. Pe lângă cele două cazuri mi-a spus o mămică şi despre sfatul primit la locul de jocă: “Doamnă mergeți cu copilul la psiholog are ADHD.”
Ei bine, contează, în fiecare dintre situaţii contextul în care se petrec lucrurile şi care face diferența.
Fără a fi atenți, ca specialiști, și la celelalte elemente relaționale ce se petrec în jurul copilului, a tânărului adolescent și în familia lui, riscăm să pierdem din vedere informații esențiale. E la fel de adevărat și marcant că are relevanță și abordarea terapeutului și metoda sau formarea în care este modelat.
Am folosit intenționat acest cuvânt “modelat” și nu “școlit” deoarece, în psihoterapie, când înveți îți transformi și sinele nu doar acumulezi informații cognitive. Astfel se dezvoltă abilitățile și simțurile ce contribuie la calitatea observației terapeutice. Știu că sunt și aici uneori lacune și, din anumite considerente, unii specialişti se pot grăbi să lanseze etichete și diagnostice care alarmează familia sau persoana.
Terapiile post moderniste, cum este și psihoterapia sistemică de familie are, printre principiile sale, dezvoltarea la cei formați a unei gândiri non-judicative. Ce înseamnă asta? Înseamnă că modelul de gândire dezvoltat nu este unul binar de tipul 1+1=2, ci, specialistul ia în considerare ce simte fiecare element, la cum influențează contextul prin comportamentul său și ce anume este nevoie, ca informaţie de specialitate, pentru a influența elementele sistemului familial, în ideea schimbării de care este nevoie.
Ca atare, psihologul sistemic nu are nevoie de o etichetă emoțională sau diagnostic, pentru a lucra cu o persoană sau familie. Vom lucra cu ce simte și gândește omul, nu cu problema din capul lui, indiferent de cum este denumită ea.
Și atunci, ca să revin la câteva aspecte mai practice ale subiectului discutat, aici, pe bună dreptate că unii părinți sunt îngrijorați când copiii lor primesc o etichetă cu rol de diagnostic, pentru ceea ce simt sau manifestă. Şi părinţii devin confuzi, nesiguri.
Adolescenții, spre exemplu, au o mare nevoie de identificare la nivel social.
Când încep să ia decizii și să spună despre ele în familie (cu care familia de cele mai multe ori nu e de acord), urmează, mai degrabă, importanța și nevoile grupului din care fac parte. Adolescenţii, adesea, nu decid doar individual pentru ei, deoarece, trăind și luând decizii în interiorul grupului social, ei învață despre noi atașamente cu alte persoane, din afara familiei, cum să se conecteze la relații noi și diferite față de cea cu mama sau tatăl.
Astfel, apar comportamente precum:
1. sfidarea – își dau ochii peste cap
2. ambivalența – una spune alta face
3. nu participă la treburile casei
4. reacționează excesiv emoțional
5. își controlează cu greu impulsurile etc.
Toate aceste comportamnete menționate mai sus fac parte dintr-o perioadă de tranziție a oricărei familii normale și supun membrii familie la schimbări și conflicte.
Trecerea de la familie cu copil preadolescent la adolescent este mereu marcată de “artificii emoționale” în care tinerii caută șă își afirme autoritatea și nevoia de putere, libertate şi decizie. Pentru că încă nu au experiențele concrete la care să se raporteze, se manifestă instinctiv, cu oscilații emoționale puternice și au totodată tendința de a-și penaliza emoțional părinții și de a se răzvrăti.
Desigur că toate astea au legătură și cu stilul parental și cu maturitatea emoțională a părinților, cu stilul lor de atașament și sistemele de valori. Un părinte autoritar va fi mai predispus la a genera stări conflictuale decât unul negociator, însă, în situațiile în care adolescentul are nevoie să se impună, el poate face și declarații exagerate de genul: “Mă arunc de pe bloc dacă ai mei nu mă lasă la concert.” sau “Dacă nu îmi cumpără ce mi-a promis taică-miu, jur că mă sinucid.”
Folosirea unui astfel de vocabular, în mod frecvent, chiar și în cabinetul unui terapeut poate fi îngrijorător. Oricare ar fi realitatea tânărului, ca specialişti, suntem obligați să îl luăm în serios.
Ei, aici, poate interveni uneori manipularea de către adolescent, prin faptul că într-adevăr simte nevoia de a avea putere și de a primi atenție și, în același timp, poate apărea și riscul de a se identifica cu o anumită trăsătură sau un diagnostic.
De aceea, eu mă feresc să spun: ești anxios, ai anxietate generalizată, ai ADHD, suferi de anxietate socială și de aia nu te poți integra, nu îți poți face prieteni sau îți e teamă să îți expui părerile în fața celorlalți etc. Din acest motiv, prin terapia sistemică privim lucrurile într-un mod circular și ne uităm nu ce îi cauzează A lui B, ci cum feedback-ul lui A îl influențează pe B și cum feedback-ul lui B îl influențează pe și chiar pe C.
Felul în care se dă feedback, ajută sau nu întărirea sau stingerea unor comportamente și, ca atare, influențează major schimbarea dorită.
În fazele de evoluție emoțională se petrec și cele de maturizare a creierului. La această vârstă mielinizarea terminaţiilor nervoase nu este completă și asta conduce, de multe ori, în cazul adolescenților, la puternice variații de dispoziție, oscilații emoționale accentuate. Şi ei resimt stări de confuzie sau senzația că nu sunt stăpâni pe ei și e firesc să aibă și anxietate.
În lobii frontali se găsesc factorii responsabili de liberul arbitru și controlul impulsurilor.
Şi la copiii mici de 2-4 sau 5 ani apare frecvent opoziția față de părinte şi asta, practice, arată că este diferit și e o trăsătură responsabilă de independența și modul de luare a deciziilor, mai târziu în viață.
La fel ca și în copilărie, în adolescență găsim declanșatorii pentru reacțiile la stres, ce pot aduce adevărate vulnerabilități, uneori.
Dar nu orice anxietate e problematică sau traumatizantă, iar experiențele de tipul “reușită-regres” duc la adaptabilitate și reziliență.
Scriam, de curând, într-un alt articol că o diagnosticare este necesară, într-un context medical sau de sănătate publică, atunci când o medie crescută a populației se întâlnește cu același tip de problemă sau situație. În astfel de situaţii, se întrunesc condițiile pentru ca anumite probleme de sănătate să fie introduse în clasamentul unor afecțiuni.
Din punct de vedere psihologic, la nivelul percepției familiei, aceasta se poate mobiliza mult mai ușor în a oferi sprijin celui afectat sau a găsi soluții atunci când “problema” se încadrează într-un diagnostic. În primul rând, deoarece, soluţia este scoasă în afara ariei lor de putere sau responsabilitate mai ales relațional.
Este mai ușor să se admită că cineva e problematic, nevrotic, anxios, depresiv decât să se spună cu voce tare: “nu știm să găsim în noi resurse” sau “suntem și noi implicați în cee ace trăiește fiul sau fiica noastră, mama sau tata”.
Astfel, membrii familiei se îndreaptă către un specialist care să resolve cumva suferinţa lui X. De multe ori “pacienții identificați” sunt trimiși la terapie de către membrii familiei, care nu se așteaptă ca și ei să fie nevoiţi să participe la ședințe sau să contribuie cu schimbări în propriul comportament, pentru binele şi vindecarea celui suferind.
Când e vorba de adolescenți, terenul este unul mişcător, este vorba despre multă vulnerabilitate și, nu de puține ori, mulți dintre cei ajunși în cabinet încearcă inconștient să opună rezistență și să își exprime nevoia de putere sau control. Ei pot fi, în sinea lor, furioși sau temători că terapeutul este doar un alt adult ce le va spune ce să facă, va fi autoritar sau va încerca, mai degrabă, să-i mulțumească pe părinţi.
A pune un diagnostic unui adolescent şi nu numai este egal cu a atribui o etichetă.
Din punct de vedere biomedical e util fiindcă folosește sistemului să încadreze, să trateze, să justifice un decont acolo unde este vorba despre medicaţie psihiatrică, însă, emoțional, psihologic, pe client nu îl ajută mai deloc. Există riscul ca acesta să se identifice cu un diagnostic pe care să îl folosească ca factor de putere în relația cu părinții, profesorii etc. De asemenea, un diagnostic de acest gen poate stigmatize adolescentul care se va simţi exclus din grupul său social, poate fi cauză pentru situtaţiile de bullying, izolare emoțională și afectarea identității personale.
Așa că, vă propun să încheiem prin a privi adolescența ca un proces natural de dezvoltare emoțională și cerebrală și mai puțin ca pe un diagnostic.
Valentina Şimon, psihoterapeut sistemic
Sursă foto: https://www.healthline.com/
Legătura dintre starea de bine şi resursele pe care le are un adult activ profesional
De ce uneori tristeţea rămâne cu noi?
Depresia nu înseamnă numai tristeţe la nivel emoţional, ci are forme de trăire şi la nivel fizic, înseamnă legături de tipare transgeneraţionale, la nivel inconştient şi înseamnă conexiune cu persoana plecată, daca e vorba de pierderea cuiva drag.
De multe ori am întâlnit, în practica mea, depresia ca formă de legătură puternică sau semnificativă cu cei ce nu mai sunt. E modul celor rămaşi de a ţine, în continuare un fel de contact, de a simti, de a nu uita.
Mulţi cred că, dacă vindecă tristeţea, e ca şi cum îi uită pe cei ce au fost sau se aleg cu o pierdere şi mai profundă, singuratatea, care este, totodată, greu de înlocuit şi greu de îndurat.
În următoarele rânduri vă prezint un fragment dintr-o şedinţă de terapie pe o astfel de situaţie.
Psiholog: Cum a fost după ședința de data trecută?
M:Am reflectat mult la ce am discutat, am simțit-o ca pe-o eliberare. A fost greu și bine, în același timp.
Psiholog: Ce alte efecte a adus eliberarea sau cum ai folosit-o pentru tine?
M: Nu știu dacă am folosit-o. Ştiu doar că acțiunile pe care le fac au legătură cu ceva anume.
Psiholog: Ți-a rămas în minte ceva anume din ședința trecută, din ceea ce am discutat?
M: Eram ca într-un labirint închis, nu puteam ieși. Mă certam, mă puneam la colț și eram într-un discomfort continuu pe care nu-l puteam descrie. Îmi venea să vărs, simțeam greață.
- (uneori în stările emoționale intense au loc și manifestări organice, fără a exista un aspect clinic medical/organic. Acest lucru se numește somatizare.)
Psiholog: Da, pentru că era prea mult din ceea ce simțeai emoțional. (validarea trăirilor, acordarea unei însemnătăţi sau a unei confirmări, oferă clientului detensionare. Astfel, în interiorul său, este ajutat sa declanşeze un proces emoţional, nu doar să descarce, în mod mecanic, o stare emoţională).
*Pentru a ajuta clienții să scoată o anumită stare, în afara lor și a căpăta un contur mai clar al ceea ce ei reprezintă, un bun instrument este exercițiul proiectiv. Astfel de exerciţii sunt şi o metodă de reprezentare.
Exercitiu:
Psiholog: Te rog să iei un pix și-o foaie de hârtie și să dai o formă și o culoare stării tale de greață/vomă!
Client: Nu m-am gândit niciodată așa la stările mele, să le desenez. Arată, ca un ghem încâlcit, ca un vârtej care mă tulbură și mă face să simt că nu am control asupra mea. Mă apasă, mă umple de senzații intense cu care simt că abia pot trăi. ……………………..
………………………………………………………………………………………………………
Psiholog: Cum ți-ai dori să se transforme ceea ce simți? Ce ai dori să fie?
Client: Aș dori să mă văd pe mine, un sine cu mai multe roluri. Parcă nu pot face nimic și sunt blocată în majoritatea planurilor vieții mele. Nu reușesc să mă concentrez să fiu prezentă la viața mea și nici pentru familia mea. Mi se pare că durează deja de prea mult timp. Nu mai pot fi așa.
………………………………………………………………………………………………………
Exercitiu:
Psiholog: Pe o scară de la 1 la 10, cât era de intens acest dezechilibru, ghem, vârtej, înainte de prima şedinţă?
Client: 9,5… era intens.
Psiholog: Înțeleg, cât de puternică este astăzi intensitatea senzației?
Client: Azi este 7.
Psiholog: Cât ar fi potrivit pentru tine să scadă această intensitate, astfel încât să fii mai aproape de un echilibru, să nu mai simți greață/vomă?
Client: Cred că, undeva între 4 și 5. Acolo simt că aș putea gestiona și aș putea trăi mai liniştită, la astfel de valori.
Psiholog: Ce s-a produs de data trecută, între ședințe, astfel încât a scăzut de la 10 la 7?
(scalarea situaţiei sau a stărilor prin care trec oamenii, îi ajută să identifice nivelul de confort emoţional spre care pot tinde, în mod real şi să evalueze/aprecieze singuri ce pot găsi ca soluţie viabilă pentru ei).
Client: Am vorbit cu soțul meu. Poate a fost şi el mai atent.
Psiholog: Cum anume a fost mai atent? În ce fel?
Client: Era mai interesat de ceea ce se întâmplă. Ştii, el a insistat să nu mai stau așa în singurătatea mea şi să vin să vorbesc cu tine.
Psiholog: Și cum ți-ai dat seama că e mai interesat? Prin ce?
- (când atragem atenţia clienţilor, la astfel de detalii, îi ajutăm să își dezvolte atenția asupra lor, capacitatea de autoobservație și, în același timp, să fie atenți la trăirile celuilalt și la impactul care se produce. Dacă știm să observăm și să evaluăm impactul, putem produce schimbări ce ne ajută).
Client: A fost mai atent și mai receptiv. Adică, înainte îi povesteam ceva și el se uita cu ochii în telefon.
- (Ipoteză: modul de comunicare influențează și starea generală interioară a fiecărui partener/membru de familie).
Psiholog: Desigur, asta făcea ca anxietatea ta să crească. (validare)
Client: Da, exact. M-a descurajat și am încercat de atâtea ori că, până la urmă, am renunțat.
Psiholog: Dar, acum, cum a fost diferit?
Client: Păi, înainte, la începutul relației noastre, stăteam de vorbă unul cu altul despre ce ne preocupă pe fiecare, ne priveam mai des în ochi și atunci simțeam că este interesat de mine. Însă, în timp, parcă asta s-a pierdut și îmi lipsește.
Psiholog: Sigur, poate și pentru că familia voastră a fost provocată cu o situație specială, legată de sănătatea fiicei voastre mai mici. Erați mereu, ca la camera de gardă, preocupați fiecare cu ceva de îndeplinit, fără prea mult timp de odihnă.
*(când oglindim clientului în termeni descriptivi situația prin care trece, primește validare, se simte auzit și înțeles).
Client: E adevărat că am luat de la mama modelul acesta de a împacheta frumos lucrurile și de a-i proteja pe ceilalți. Nici eu nu spuneam direct despre mine ce mă preocupă și de multe ori răbdam și tăceam spunându-mi că nevoile celuilalt sunt mai importante.
Psiholog: Din nevoia de a proteja, ți-ai făcut ție însăși o cușcă emoțională
Într-o şedinţă de terapie, mergem mereu pe firul clientului, adică pe ceea ce spune el, la modul concret. De acolo, ca terapeut, extrag aspecte legate de tipare de relaţionare, ataşament, comunicare sau alte forme de interacţiune, pe care le redau clientului, fie sub formă de validare, fie sub formă de întrebări de process, care sunt, de fapt, întrebări oglindă. Pentru a răspunde, ea/el trebuie să se uite spre interior să îşi găsească răspunsul corect.
Terapia nu trebuie sa fie since fiction şi nici clienţii nu trebuie să devină terapeuţi pentru a se înţelege pe ei înşişi sau pentru a găsi soluţii la problemele lor. Soluţiile, este esential, să urmeze nevoia lor, într-un mod cât mai simplu şi mai potrivit pentru ei.
Vă aştept cu empatie şi curiozitate, la terapie!
Sursă foto:isaw.company
Valentina Simon – psihoterapeut sistemic cuplu şi familie